Petteri Järvinen

Kaikki blogit puheenaiheesta Valtiontalous

Itä-Suomessakin pisaroi

YLEn toissapäiväisen uutisen perusteella (”Junayhteys voisi olla ratkaisu idän kaupunkien hätään – maksaisi 1,7 miljardia euroa”) seitsemän itäsuomalaista kaupunginjohtajaa on hassahtanut Itärataan. Hassahduksen kustannusarvio on 1,7 tai 2,7 miljardia euroa, H/K-suhde 0,13 ja aikasäästö joko 13 tai 19 minuuttia.

Kohti seuraavaa hallitusohjelmaa

Tänään, vappuaattona kuullaan loputkin vastaukset hallitustunnustelijan kysymyksiin. Minulla on suuri sympatia keskustan eduskuntaryhmän työtä kohtaan. Yhtäältä pitäisi kuunnella vaalitulosta ja muuttaa keskustan politiikkaa ja samalla antaa valmiita vastauksia Suomen hallitsemista varten. Näissä oloissa eduskuntaryhmä on tehnyt tehokasta työtä.

Näin taloutta tulisi hoitaa

Tyypillisesti poliitikot toistavat toisten toistamaa, jos se täyttää ilmatilan ja vahvistaa toistajan asemaa. Niinpä meillä on yritetty sotea kuin käärmettä pyssyyn ja joka vaaleissa ilma on sakeanaan lupauksia, joista ei tule mitään. Vain siksi, että hyvän kuuloiset tarinat elävät. Kaiken puheen jälkeen meillä on lukuisia vakavia kroonisia ongelmia, joihin on etenkin yksi syy. Vuosikymmenestä toiseen mitään ei tapahdu mutta kaksi ratkaisua hoitavat homman.

 

VM vaalivaikuttaa

Juuri ennen Eduskuntavaalien ennakkoäänestyksen alkua Valtionvarainministeriön uusliberalisti -haukat syöksyivät koloistaan julistamaan talousjumalan kostoa kansakunnalle, elleivät äänestäjät muista uurnilla vannoa rahavallan vaihtoehdottomuuden ja ennustajaeukkojen erehtymättömyyden nimiin. Petteri Orpo varmasti kiittää ilmaisesta mainoksesta.

Riittääkö työllisyysasteen nosto 75 %:iin seuraavan hallituksen tavoitteeksi?

Työllisyysaste – ”kaiken avain on 75 % taso”

*

Motto:

Hallituksen keskeinen tavoite täyttyi, kun työllisyysaste nousi 72 prosenttiin – Pääministeri Sipilä: ”Keveiden tuuletusten paikka” ”

Helsingin Sanomat, 21.12.2018;  https://www.hs.fi/talous/art-2000005942836.html

Pisara-rata: päättäjä myös maksakoon

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän hallitus päätti eilen Helsingin seudun MAL-2019-ohjelmasta, johon sisältyy myös Pisara-rata (s. 35):

Vahva valtiontalous on köyhän paras ystävä

Kumpi totuus nyt on voimassa Demareilla? Viikko sitten Helsingin sanomien kyselyssä demarit sanoivat nostavansa veroja ja vähentävänsä velanottoa. Vai annettaisiinko velkaantumisen kuitenkin kiihtyä, kuten joutuisi päättelemään Antti Rinteen eilisestä kommentista:

”- Minä en enää suostu sellaiseen keskusteluun, jossa valtiovarainministeriön virkamiehet tai korkeat talouspolitiikan osaajat tulevat kertomaan, että nyt pitää julkista taloutta sopeuttaa sinne tai tänne.

Dynamiittiratkaisu eläkepyramidiin

Kestämättömän, puoli biljoonaa(!) euroa alijäämäisen, eläkejärjestelmämme korjaamiseksi tarvitaan dynamiittiratkaisua, pienet viilaukset rajoihin ja promilleihin ovat kestämätön tapa paikata purukumilla rikkinäistä järjestelmää.

Pisara-rata ja Klubi-askin kansi

1. Johdanto

Pisara-rata on jälleen pulpahtanut liikennehankkeita koskevaan keskusteluun. Siksi on syytä valottaa ratahankkeen alkuhistoriaa ja sen vaikutusta nykyhetkeen. Pahoittelen, ettei blogi ole kovinkaan lyhyt. Lisäksi joudun viestin selventämiseksi turvautumaan kohtalaisen pitkiin lainauksiin. Hätäiset lukijat voivat lukea blogini sanoman kappaleesta 5. Oppivatko päättäjät mitään?  

2. Pisaran alku

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä