Petteri Järvinen

Kaikki blogit puheenaiheesta Posti

Nettikaupan pahin riski on Suomen Posti?

Olen lähettänyt ja vastaanottanut kymmeniä kirjeitä ja paketteja viime kuukausien aikana. Nettikirpputorien kautta tavara vaihtaa omistajaa. Olen uskaltautunut ulkomaisillekin nettikaupoille, kuten Ebay ja esim. Kanadasta tuli kirje muutamassa päivässä. Nettihuutokaupat ovat aina auki, valikoima on hurja ja hinnat toimituskuluineenkin kohtuullisia, selvästi alempia kuin kivijalkamyymälöissä. Hintavertailu on helppo tehdä ennen ostopäätöstä jolloin epärealistiset hintapyynnöt voi ohittaa.

Kun lasku menee suoraan perintään...

 

Yllätys voi olla suuri, kun postiluukusta sisälle eteiseen tulee perintätoimiston lasku. Ensimmäistäkään laskua suoraan maksun saajalta, Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin Kuntayhtymältä, en asiakkana tästä laskusta ole saanut. En  e- postitse, sähköpostitse tai  paperiversiona.

Apulaisoikeusasiamies otti kantaa postinjakeluun

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies antoi päätöksen tekemääni kanteluun Postin toiminnasta! Hän ei löytänyt epäkohtia, jotka vaarantaisivat postinjakelun yleispalveluvelvoitteen (eli yksityiskirjeet, joita on hyvin pieni osa postista). Sen sijaan hän toteaa, että viranomaiskirjeiden kulku näyttäisi jäävän paitsi yleispalvelukirjeiden käsittelylle asetettujen vaatimusten ja valvonnan myös rikosoikeudellisen virkavastuun ulkopuolelle.

Postiyrityksille velvoite luovuttaa jakelureittitiedot - hankala Postille

Liikenne- ja Viestintäministeriön luonnoksessa hallituksen esitykseksi esitetään postiyrityksille velvollisuutta luovuttaa avoimen rajapinnan kautta jakelureittitietonsa sekä mm tiedot lastaus- ja purkupaikoista sekä aikatauluista ja kellonajoista. Vaikka laki koskisi kaikkia noin viittätoista postipalvelulain alaista yritystä, niin tietojen kattavuutensa vuoksi laki hyödyttäisi ainakin alkuvaiheessa lähinnä Postin kilpailijoita.

Tietojen luovutuksesta todetaan:

Voi Posti p****le minkä teit

Postilaatikossa Inarin Koppelossa odotti tänään kirje Postilta itseltään. Tämän kirjeen olivat saaneet kuljetettua ajoissa perille, vaikka muuten toimitusvarmuudessa on viimeisinä vuosina ollut jatkuvia puutteita. Niihin eivät ole auttaneet valitukset ja yhteydenotot, vaan harva se päivä on joku kansalainen Lapista ottanut yhteyttä kertoakseen, kuinka lasku saapui eräpäivän jälkeen tai kuinka Lapin keskussairaalaan varattu vastaanottoaika meni ohitse kirjeen saavuttua jälkikäteen.

Posti kadotti selvityspyynnön: Työttömän talous kaatui

Tämä on tarina elävästä elämästä, siitä kun TE-keskuksen lähettämä selvityspyyntö katoaa postissa, niin työttömälle lätkäistään kahden kuukauden karenssi, kun ei ole selvitystä pystynyt antamaan määräaikaan mennessä, koska ei ollut siitä tietoinen.

Työtön yrittää sen jälkeen, kun saa tiedon karenssista saada yhteyttä TE-keskuksen virkailijaansa, mutta turhaan. Soittopyynnön työtön jätti, ensimmäinen soittoyritys kahden viikon päästä siitä, työtön vastaa, mutta puhelimen toisesta päästä ei kuulu mitään. Työtön yrittää soittaa takaisin, mutta turhaan.

Taas Posti ampuu omaan jalkaansa

Tässä vaiheessa, 18.10.2017, voin lisätä tähän tarinaan sen opetuksen. Kannattaa aina valittaa, jos saa huonoa, asiatonta tai muuta vastaavaa palvelua. Tänään minulle soitettiin Postista ja valiteltiin heidän puoleltaan tapahtunutta virhettä. Henkilöasiakkailta ei pitäisi periä laskutus- ja polttoainelisiä. Tuo selittääkin koko sekaannuksen ja sen ettei laskuhuomautusta pystynyt lähettämään henkilöasiakkaana.

Posti katsoo kuolemaa silmiin

Uutinen Turun Sanomissa kertoo Postin havittelevan uutta aluevaltausta kotisaattohoitopalveluiden parissa. Turussa ollaan kilpailuttamassa ko. palvelua ja Posti kärkkyy jo kilpailutusasiakirjoja euron kuvat silmissä vilkkuen. Vääjäämättä tulee mieleeni muutamia muitakin palveluita mitä Posti voisi kotikäynnillä suorittaa. Ennen postinkantajan nimellä tunnetun henkilön työpäivä voisi näyttää jatkossa vaikkapa tälle:

Julkinen palaute Sanoma Oy:lle ja Postille

Peruin juuri Aku Ankka –lehden tilauksen ja se on iso juttu. Lehti tilattiin meille jo ennen ensimmäisen lapsen syntymää ja se on tullut meille katkeamatta myös ulkomailla asumisen ajan. Kaikki kuitenkin muuttui tämän vuoden alussa. Olen vihainen ja turhautunut ja koska Sanoma-konserni on poistanut nettisivuiltaan palautteenantomahdollisuuden, annan palautteen nyt julkisesti.

Postitoiminta on kriisissä

Posti ei ole kyennyt toipumaan ongelmistaan. Tärkeitä viranomaiskirjeitä katoaa matkalla, laskut ovat myöhässä ja verkkokaupat ovat vaikeuksissa lähetystensä kanssa. Postin käyttäminen vähenee rajusti, mikä aiheuttaa pahoja ongelmia.

Mitä tapahtui Postin toiminnassa ennen kroonisen "jakelukriisin" alkamista? Ihmiset siirtyivät käyttämään enemmän sähköisiä laskuja, aikakausilehtien tilaaminen väheni ja Posti vähensi henkilökuntaa. Siitäkö tämä johtuu?

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä