Petteri Järvinen

Ministerin visiot ja todellisuus joukkoliikenteestä

Radion ykkösaamussa liikenneministeri Merja Kyllönen esitteli hallinnonalansa suunnitelmia. Kilometrikorvauksia halutaan leikata, jotta työmatkalaisia saataisiin käyttämään nykyistä enemmän joukkoliikennettä (gps-tiemaksuilla tavoitellaan samaa, vaikkei keskustelussa siitä puhuttukaan).

Tavoite on kaunis, mutta ristiriidassa todellisuuden kanssa. Joukkoliikenteen palvelut heikentyvät koko ajan. Kutistuva väestöpohja, energian kallistuminen ja kiristyvä verotus on mahdoton yhtälö kaupalliselle joukkoliikenteelle. On pakko turvautua omaan autoon, eikä ministeriön toiveajattelu voi muuta kuin vaikeuttaa ja hankaloittaa sitä. Todellista vaihtoehtoa ei näytä olevan.

Heti radio-ohjelman jälkeen yritin järjestää junamatkaa Helsingistä Jyväskylään. Käsittämätöntä kyllä, ensimmäinen juna on perillä Jyväskylässä vasta 9.36. Koska tilaisuus alkaa kello yhdeksältä, pitäisi matkustaa jo edellisenä iltana (sunnuntai) ja olla yö hotellissa.

Ennen Jyväskylään pääsi aamulla myös lentäen. Nyt Finnairin (oikeammin FlyBen) ainoa vuoro lähtee Helsingistä 10.10 ja on perillä 10.55. Selvästikin lento on ajateltu ulkomailta kotiin palaavia jyväskyläläisiä varten. Pääkaupunkiseudulta lähteviä ei oteta huomioon, vaikka juuri heitä aiotaan rangaista ruuhka- ym. maksuilla muka hyvien joukkoliikenneyhteyksien vuoksi. Pah!

Sitten on vielä linja-auto. Joku katsoi puolestani, että Helsingistä 4.15 lähtevällä bussilla ehtisi vähän ennen yhdeksää Jyväskylään. Pitäisi siis käytännössä valvoa koko yö, jotta ehtisi tilaisuuteen ajoissa.

Kyllösellä itsellään on käytössä ministerimersu, joten ehkä tavallisten ihmisten matkaongelmat unohtuvat visioita laatiessa. Onko kansantalouden kannalta järkevää vaatia ihmisiä lähtemään liikkeelle edellisenä iltana, jotta ehtii aamuksi palaveriin?

Paras liikennepoliittinen ratkaisu olisikin se, että päättäjät velvoitettaisiin itse käyttämään joukkoliikennettä ja maksamaan omat taksinsa.

Jyväskylään ajaa autolla kolmessa tunnissa, junalla menee kolme ja puoli. Raumalle menee raiteet, mutta ei lainkaan junia. Poriin on mentävä Tampereen kautta. Yllättäen Mikkeliin ehtisi 5.40 lähtevällä aamujunalla jo 8.39 -- siis vain kolmen tunnin matka. Autolla sekin käy nopeammin.

Suomi on iso ja harvaanasuttu maa, jonka vähät ihmiset siirtyvät koko ajan etelämmäksi ja suuriin kaupunkeihin. Tältä pohjalta on yksinkertaisesti mahdotonta tehdä juna- tai lentoliikenteestä nopeaa ja taloudellisesti kannattavaa. Uusista maksuista ja veroista huolimatta kehitys menee pikemminkin päinvastaiseen suuntaan kuin ministerin visioissa.

Sitten toinen asia -- kaksi bloggausta yhden hinnalla. Miksi VR:n lippukauppa on edelleen niin huono? Palvelu antaa virheilmoituksen, jos junan kellonaika on kirjoitettu ilman etunollaa. Kun yritin etsiä klo 9 Jyväskylään saapuvaa junaa sain virheilmoituksen (varmuuden vuoksi tuplana!). Tietenkin kellonajassa pitää olla etunolla, etkö nyt sitä ymmärrä -- pönttö?

Tällaisiin käytettävyysongelmiin ei luulisi enää törmäävän 2000-luvulla -- ei ainakaan valtionrautateiden keskeisessä palvelussa!

Liian moni nettipalvelu on edelleen toteutettu IT-osaston ehdoilla. Kenttien pitää olla täsmälleen tietyllä tavalla, jotta sovellus tunnistaa ne. Twitterissä joku kertoi, ettei haku tunnista junaa IC47 vaan haku pitää tehdä pelkällä numerolla. Toinen kommentoi, että VR tulostaa syntymäajan väärin kausikorttiin.

Google on aivan loistava arvaamaan puolesta sanasta, mitä käyttäjä tarkoittaa. Kunhan paikan nimi on edes sinne päin (Google Maps) tai hakusana joten kuten oikein (Google), palvelu arvaa käyttäjän tarkoituksen 99 kerralla sadasta. Eikä se vaadi kehittyneitä tekoälyalgoritmeja ja miljoonien tuotekehitystä vaan asiakasystävällistä ajattelua.

Suoraviivaiset hakutoiminnot ovat niin 90-lukua että! Nyt jo puhelinkin on älykäs, miksei siis haku?

Ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin ajaa Jyväskylään omalla autolla. Ehkä kuuntelen radiosta uusintana Kyllösen visioita ajaessani...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Nyt on vallassa sellaista "ministeriosaamista", ettei kansalaisten kukkaro riitä. Vielä kun otetaan käyttöön tuo gbs-kyttäys, niin minä henkilökohtaisesti ryhdyn kapinaan. Siru persuksiin, ja kaikki tieto virkamiehille? Tätäkö kansalaiset haluavat? MINÄ EN HALUA, ENKÄ TULE SITÄ HYVÄKSYMÄÄN. Millähän nämä ministerit ajattelevat?

Käyttäjän jarmokanerva kuva
Jarmo Kanerva

Usein tällaiset virkanaisten suunnitelmat tuntuvat itsekkäiltä. Se voi johtua joko itsekkyydestä tai ymmärtämättömyydestä. Valtaosa virkamiehistä on naisia.

Ilmeisesti päätöksenteossa otetaan huomioon kolme tärkeää asiaa; Minä, minä ja minä.

"
-Minä tarvitsen käsilaukun töihin. Siispä ammattilaiset selviävät pelkällä käsilaukulla , vaikka menevät työmaille piikkaamaan, raudoittamaan ja käyttämään paineilmatyökaluja ja muuta. Sähkö tulee pistorasiasta ja vesi hanasta ja se riittää minulle." Käsilaukkuun mahtuu kaikki huoltovaraosat kaikkiin laitteisiin. Pesukonehuolloon kannattaa hakea bussilla varaosat kunhan tietää mikä osa tarvitaan asiakkaan koneeseen. Oletetaan, että asiakas maksaa 600 euroa korjauksesta, elim vaatimuksen aiheutuksen.

-"Minä voin kulkea ihan hyvin ratikalla ja bussilla kotiin, koska asun viraston lähellä". Siispä kaikki suomalaiset voivat toimia näin.

-"Minulla on yliopiston maisterin paperit jostain. Siis voin ymmärtää kaikki asiat, vaikka niistä ei ole ollut mitään asiaa koulutuksessa. Pelkkä intuitio ja mahdollinen jäsenkirja korvaa osaamisen ja tietotaidon. Koska näin on niin näin pitää olla reaalitodellisuudessa ja yksityisellä puolella. Myöskin kaikki fysiikka ja talonrakentamisessa on tiedossa sitten". Todellisuudessa nämä ihmiset tekevät strategiset linjaukset energiapolitiikasta, talojen rakennusvaatimuksista ja muista, joita ammattilaisten tulee noudattaa.

joni heiskanen

Näin siinä yleensä käy kun laitetaan huono henkilö hyvälle pallille. Ja sidotaan langat tiukasti hartioihin kiinni. Joita sitten joku käy nykimässä tasaisin väliajoin..
Enemmänkin olisin huolissani kuka noita lankoja nykii kuin Kyllöstä itsessään.
Nykiikö niitä sosialismi? kommunismi? vai joku tietty henkilö/ryhmä/ideologia josta en ole vielä tietoinen?

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ministerillä on erinomainen tilaisuus toimia tiennäyttäjänä ja hän voisikin pilottiprojektina järjestää kotikuntansa Suomussalmen sellaiseksi, ettei kenenkään tarvitse matkoihinsa käyttää ilkeää henkilöautoa. Odotamme tuloksia jännittyneinä.
Hän voisi myös asentaa omalla kustannuksellaan autoonsa esimerkiksi alkolukon, gps-seurannan ja nopeudenrajoittimen. Uskon tässäkin asiassa vahvasti esimerkin voimaan.

Käyttäjän PetteriJarvinen kuva
Petteri Järvinen

Kansanedustaja erkaantuu nopeasti arjesta, kun valtio maksaa taksit ja ministerille oman autonkuljettajan. LVM:n päälliköt istuvat Esplanadin puiston vieressä, työhuoneesta näkyy vain kävelijöitä ja puistoa. Siinä on helppo visioida joukkoliikenteestä.

Käyttäjän aleksihernesniemi kuva
Aleksi Hernesniemi

Joukkoliikenteen tilanne on maaseudun osalta vielä vakavampi. Puheet joukkoliikenteen kehittämisestä ja vihreyden edistämisestä eivät näy Keski-Pohjanmaalla. Päinvastoin, joukkoliikenne on maakunnassa vain kurjistunut. Useita juna-asemia on viime vuosina laitettu kylmäksi. Kannonkosken kunnassa Keski-Suomessa linja-auto pysähtyy vain kerran viikossa.

Käyttäjän Jouni kuva
Jouni Tuomela

Puutuit mielenkiintoiseen asiaan.
Toivottavasti kyseisen hallinnonalan ylin viranhaltija mikälie, vaivautuu selvittämään, kenen ehdoilla aikataulut on laadittu. Ja muuttaa seuraavaksi aikataulut vastaamaan asiakkaiden todellisia tarpeita parhaan mukaan. Poikkeamien syyt selvittäen.

No ikinä ei tapahdu, tavoitteet ovat muualla, kuten totesit.

" Kunhan paikan nimi on edes sinne päin (Google Maps) tai hakusana joten kuten oikein (Google), palvelu arvaa käyttäjän tarkoituksen 99 kerralla sadasta. Eikä se vaadi kehittyneitä tekoälyalgoritmeja ja miljoonien tuotekehitystä vaan asiakasystävällistä ajattelua."

No oikeastaan aika edistynyttä tietojen hajautusta sun muuta tekoälyalgoritmia nuo Googlen palvelut hyödyntävät kyllä, (ja sanomattakin on selvää, että linux -käyttöjärjestelmä on kaiken perustana) mutta jo kohtuulliseen käyttäjäystävällisyyteen tuossa kaikille suunnatussa julkisenliikenteen palvelussa pääsisi tosiaankin vain muutamalla if-lauseela. Jos haluttaisiin.
Kuten totesit.

Käyttäjän mattihytola kuva
Matti Hytölä

"Kilometrikorvauksia halutaan leikata, jotta työmatkalaisia saataisiin käyttämään nykyistä enemmän joukkoliikennettä"
Tämähän ei koske peruspendelöintiä vaan oman auton käyttöä työnantajan määräämiin matkoihin, ymmärsiköhän Kyllönen tämän?

"Suomi on iso ja harvaanasuttu maa, jonka vähät ihmiset siirtyvät koko ajan etelämmäksi ja suuriin kaupunkeihin."
Ihmisiä pyritään keskittämään keskuksiin ihan DDRstä saatujen oppien mukaisesti. Kyse ei ole vapaasta tahdosta tai markkinavoimista vaan poliittisesta ohjauksesta.

Erkki Mikola

"Suomi on iso ja harvaanasuttu maa, jonka vähät ihmiset siirtyvät koko ajan etelämmäksi ja suuriin kaupunkeihin. Tältä pohjalta on yksinkertaisesti mahdotonta tehdä juna- tai lentoliikenteestä nopeaa ja taloudellisesti kannattavaa."

Lentoliikenteen osalta en tuota väitettä heti usko. Lentäminen voisi olla hyvinkin kannattavaa ja nopeaa, jos
- lentokoneeseen astuminen ja käsimatkatavaroiden vieminen sinne olisi yhtä nopeaa ja helppoa kuin juna- ja bussimatkoille lähtö
- lennot tehtäisiin tarpeeksi pienillä koneilla, jotta niiden vuoroväli voisi olla riittävän tiheä
- ilmailubyrokratiaa eli ammattimaiseen lentoliikenteeseen tarvittavaa lupaviidakkoa vähennettäisiin.
- lennettäisiin muitakin välejä kuin jostakin Helsinkiin tai Helsingistä jonnekin.

Erkki Mikola

"Uusista maksuista ja veroista huolimatta kehitys menee pikemminkin päinvastaiseen suuntaan kuin ministerin visioissa..."

Onhan siinä se hyvä puoli, että muita veroja voidaan pienentää. Tai että jokaisen vuoden loppupuolella voimme lukea uutisia, että valtion verokertymä onkin suurempi kuin oli budjetoitu, eikä ulkomaista lainaa tarvinnutkaan ottaa niin paljon kuin pelättiin.

Mary Ohlin

Hyvää settiä Petteriltä. Jotenkin tuntuu, että ministereillä ei ole oikein realiteetit ja kokonaisuus hallussa. Ei tajuta yhtään, miten hankalaksi normi-ihmisen elämä tulee, kun ruvetaan 'vähän säätämään' sitä tai tätä. Jos on säätämisen tarvetta, niin säätäkööt IT-kilpailutuksien vaatimusmäärittelyjä. Kun ei osata kunnolla vaatia, niin ei ole ihme, jos lopputuote ei ollenkaan vastaa tarpeita.

Toimituksen poiminnat