Nokian virheet tehtiin vuosia sitten
Nokian alamäen myötä
toimitusjohtaja Stephen Elop on joutunut kovan arvostelun kohteeksi.
Taloussanomien haastettelussa nimettömäksi jäänyt operaattorijohtaja sanoi,
että Nokian olisi pitänyt valita Android: ”Elop saattoi löydä vetoa vain kerran
ja hän teki sen väärin”.
Toisen jutun mukaan jokaista Elopin ansaitsemaa euroa kohden on
sijoittajien omaisuudesta kadonnut noin 1800 euroa. Kyse on tietenkin vain
pörssiarvosta, joka on lähinnä virtuaalista omaisuutta. Television uutisissa
haastateltu piensijoittaja kaipasi jo entistä johtoa takaisin.
Elopia
suomalaisen lehdistön kritiikki tuskin heilauttaa. Vain kansainvälisen median
kommenteilla on merkitystä. Elop tiesi jo tehtävään tullessaan, ettei ison
yrityksen suunnan muuttaminen tule olemaan helppoa. Ja miljoonien eurojen
palkkiot lieventävät kummasti terävintäkin kritiikkiä.
On kohtuutonta
syyttää Elopia Nokian kurssiromahduksesta. Hänet palkattiin nimenomaisesti
korjaamaan niitä virheitä, joita vanha johto ja yhtiön hallitus tekivät 2000-luvun
lihavina vuosina. Nokia sortui samaan ylimielisyyteen kuin lukuisat muut
yhtiöt sitä ennen. Kun markkinat muuttuvat, iso yritys ei havaitse muutosta eikä pysty
sopeutumaan siihen ajoissa.
Nokian virhe oli roikkua sinnikkäästi
vanhassa Symbian-maailmassa, vaikka markkinat ajoivat niiden ohi. Nokian vanha
johto vähätteli iPhonea eikä pitänyt Applea edes kilpailijana. Se oli
kardinaalivirhe ja tapahtui paljon ennen Elopia.
Sattumoisin kaivoin
viime viikolla laatikosta vanhan E71-puhelimeni, joka oli Nokian menestysmalli
vuonna 2008. Miten antiikkiselta se nyt tuntuukaan! Vielä neljä vuotta sitten
asiakkaat eivät osanneet vaatia parempaa, vaikka iPhone oli ollut markkinoilla
jo vuoden. Nokian olisi pitänyt nähdä kehitys ja toimia ennen kuin asiakkaat
äänestivät jaloillaan. Mutta on toki myönnettävä, että sellaiseen pystyy vain
harva yritys.
Nettikeskusteluissa hämmästyttää, miten moni pitää
yhteistyötä Microsoftin kanssa virheenä juuri Microsoftin itsensä vuoksi.
Yhtiötä inhotaan edelleen tunnepohjaisista syistä. Mikä tahansa muu kävisi,
mutta ei Microsoft!
Suomalaisten omat sympatiat ovat Meegon puolella.
”Nokian olisi pitänyt rakentaa puhelin Meegon varaan, koska siinä on paras
käyttöjärjestelmä.” Tällainen insinööriajattelu unohtaa, ettei
käyttöjärjestelmän tekniikalla ole enää merkitystä. Suosion määrittää
ekosysteemi — ei se, kenellä on nopein prosessori tai hienoin
käyttöjärjestelmä. Asiakkaat valitsevat leirinsä ihan muiden tekijöiden perusteella.
Jenkkiasiakkaista moni jättää Windows Phonen
hyllyyn, koska sille on saatavissa ”vain” 100 000 sovellusta iPhonen ja
Androidin useiden satojen tuhansien sijaan. Esimerkiksi nyt kovasti pinnalla
olevaa Instagramia ei saa Windows Phonelle.
Sovellusten lisäksi puhelimen
täytyy tarjota sähköposti, kuvagalleria, musiikkipalvelu, sovelluskauppa ja
paljon muuta. Miten Nokia olisi pystynyt luomaan Meegon ympärille tämän kaiken,
kun se ei näytä pystyvän siihen edes Microsoftin valmiiden palveluiden
tuella?
Nokian näytöt Ovi-palvelusta eivät juuri herättäneet markkinoilla
luottamusta. Ovi toimi aina kankeasti eikä PC Suite yltänyt edes Mikkisoftan
tasolle. Nokia oli insinöörifirma, joka ei olisi pystynyt rakentamaan
ekosysteemiä ainakaan vanhan johdon alaisuudessa. Maemo-sekoilut nakersivat
entisestään uskoa Meegoon.
Microsoftin tuella Nokia pyrkii nyt kolmanneksi
ekosysteemiksi. Jos Nokia olisi valinnut Meegon, se joutuisi rakentamaan
tyhjästä neljättä ekosysteemiä Microsoftin, Androidin ja Applen rinnalle. Vaikka
Microsoft onkin vaikeuksissa, älypuhelinten markkinat ovat sille niin tärkeät,
ettei yhtiö luovuta koskaan.
Nokia olisi voinut valita Androidin ja
yrittää profiloitua premium-Androidien valmistajaksi. Se paikka oli kuitenkin jo
Samsungin hallussa. Eikä aseman säilyttäminen ole helppoa, sillä Android
toteuttaa älypuhelinpuolella pc-maailmasta tutun kehityksen. Kun
käyttöjärjestelmä standardoituu, kiinalaiset halpavalmistajat omivat
markkinat.
Nokian vanha johto ei pystynyt kääntämään yhtiötä uuteen
suuntaan, mutta ulkopuolisena Elopilla on siihen sentään jonkinlaiset
mahdollisuudet. Jos hyvin käy, yhtiöstä tulee vielä merkittävä peluri, mutta
entiseksi markkinajohtajaksi se ei koskaan enää nouse. Toimiala on nykyään
täysin toisenlainen kuin Nokian loiston päivinä.
Ainoa, mistä Elopia voi
kritisoida, on viime vuoden helmikuun dramaattinen puhe palavasta alustasta,
jolta Nokian oli pakko pelastautua. Tätä on yleisesti pidetty virheenä, koska se
söi markkinoiden uskon Symbian-puhelimiin, mistä seurasi myynnin
romahtaminen.
Jos Elop valitsi tiedotuslinjan itse, hänen toimintaansa
voi kritisoida. Mutta ehkä kyse oli vain siitä, että ulkopuolisena Elop näki
Nokian ongelmat kaikessa karmeudessaan. Tilanne oli todella katastrofaalinen. Symbian
olisi tuskin lentänyt yhtään pidempään, vaikka Elop olisi luvannut sille vahvaa
tukea jatkossakin. Symbian-myyntiä ei tappanut Elopin puhe vaan älypuhelinten kulttuurin muuttuminen.
Elopin ahdistelun sijaan media voisi tivata vanhalta
johdolta ja hallitukselta selityksiä siihen, miksei laivaa käännetty
ajoissa. EDIT klo 15: Lisäsin kirjoitukseen linkin C|Netin juttuun, jossa käsitellään sovellusten määrää: ”Where are all my apps?
But the real deal breaker for me when it comes to the Lumia 900 are the apps, or rather the lack of apps. We’ve all heard the stats. Windows Phone only has 70,000 apps available compared to the 400,000 that Google Android has and the more than 600,000 apps found in the Apple App Store. Obviously, I don’t need 600,000 apps. Heck, I’m not going to even need all 70,000 of the ones offered for Windows Phone. What I need is to have access to the apps that I use most often. And the problem with Windows Phone and even Google Android to a lesser extent is that they typically don’t get the most popular apps first. But Apple, which created this frenzy of smartphone apps, does.”
Jälkiviisautta kaikki tyynni.
Osake on nyt 2,70 tasolla. Omasta piensijoituksesta on kadonnut 40%
Kaikkein eniten harmittaa osakkeen nostamisen väkisin irtisanomisten kautta.
Sulakoot pienomistukseni, mutta ihmisistä on pidettävä huolta, eikä pelkästään Elop-nimisestä ihmisestä.
Stephen Elop on saavutustensa perusteella surkein Nokian toimtusjohtajista. Hän saattaa olla jopa väitetty bulvaani, jonka tarkoituksena on ajaa yhtiö alas.
Petteri Järvinen, johtaako tämä Nokian alasajoon niin, että puhutaan käytännössä konkurssista, vaikka se pirstoutumiseen,- ja osien myyntiin muille yhtiöille lavastettaisiinkin?
Ilmoita asiaton viesti
Mutta. Onko se todellakin totta, että noksut kasataan edelleen huonolaatuisista halpakomponenteista. Miksi ei edes tuplaydintä ja superamoled gorillaglass 5 tuuman näyttöä, jotta kehittäjillä olisi edes mahdollista asentaa siihen vaikka ubuntu for android tai meego tai mitä tahansa muuta, jota ihmiset toivovat?
Nykyisellään uudetkaan noksut eivät houkuttele kehittäjiä, koska kapula on jo uutena vanha. Vastaavasti android luurit ovat kehittäjien suosiossa, koska niiden raudassa on potentiaalia.
Ei nokialaisille:
http://www.ubuntu.com/devices/android
ps. aion jatkossakin hankkia moniydin kapuloita vain siksi, että ei ikinä tiedä, mitä ihanuuksia kehittäjät niille kehittävät. Haluun ainakin tuon Ubuntun kapulaani, niin taskussa on täysverinen PC + hdmi-kaapeli — mut mää ajattelenkin kaukokatseisesti.
Ilmoita asiaton viesti
on se naurettavaa ettei edes kuulokeplugin reikää osata älypuhelimeen tehdä. Kokeiltu on eri kuulokkeiden plugeilla, reikä on VÄLJÄ. Vika on gongreettisesti raudassa. Puhumattakaan sammuiluista. Kyllä on huono kokemus. Plugia täytyy painaa sormella vinoon että kuuluu stereona. Varmaan pysyisi jeesusteipillä mutta.
Ilmoita asiaton viesti
Olen pitkälti samaa mieltä. Nokian johto piiloutui kuluttajille tehtyjen nollatutkimuksien taakse ja oli jäljessä kaikissa 2000 luvun käänteissä.
Kysyikö Apple kuluttajilta millaisia puhelimia he haluavat? Ei, vaan heillä oli visio jonka he toteuttivat onnistuneesti. Kuten Henry Ford asian ilmaisi, ”jos olisin kysynyt ihmisiltä millaisen kulkupelin he olisivat halunneet, he olisivat vastanneet nopeamman hevosen”
Yksi ässä Nokian ja Microsoftin hihassa vielä on, nimittäin Skype. Jos he onnistuvat integroimaan sen puhelimeen niin, että nokialaiset alkavat soitella toisilleen automaattisesti ilmaisia puheluista, kun puhelin on kiinni lähiverkossa. Tämän ominaisuuden voisi uskoa kiinnostavan varsinkin yrityspuolen käyttäjiä.
Ilmoita asiaton viesti
Skypekin on muuttumassa maksulliseksi.IP-puhelut kyetään tunnistamaan ja mm TeliaSonera suunnittelee skype-puheluiden veloittamista
Ja muutekaan ip-puhelut eivät ole”ilmaisia”, raha kerätään datamaksuissa joka tapauksessa
Ilmoita asiaton viesti
@Pekka
En usko tuohon. Teliasonera yrittää painaa paniikkinappulaa, kun ymmärtää että tulevaisuudessa kaikki puhelut menevät muun datan seassa nettiliikenteessä. Operaattorien välinen kilpailu tulee lopettamaan moiset rahastusyritykset.
Tokihan datapaketti jotain maksaa, mutta lähes ilmaista se on verrattuna kainsaivälisiin puheluhintoihin.
Ilmoita asiaton viesti
Jos puhelutulot mentettään niin sekorvataan datasiirron hinnannousulla.
Teleoperattoreiden kuluista valtaosa on pääomakuluja, joten kuluja ei voi nopeasti sopeuttaa
Ilmoita asiaton viesti
”Yksi ässä Nokian ja Microsoftin hihassa vielä on, nimittäin Skype. Jos he onnistuvat integroimaan sen puhelimeen niin, että nokialaiset alkavat soitella toisilleen automaattisesti ilmaisia puheluista, kun puhelin on kiinni lähiverkossa.”
Oma arvaukseni on, ettei Skype tuo mitään lisäarvoa. Nokian E-sarjan puhelimista löytyi jo vuosia sitten täysin integroitu SIP-toteutus, johon asetukset sai esimerkiksi tekstiviestillä. Jostain syystä juuri kukaan ei vain ymmärtänyt käyttää tätä avoimen standardin toteutusta, joka ei olisi rajautunut vain nokialaisiin.
Sama SIP-toteutus löytyy edelleen monista nokioista. Androidista löytyy niin ikään natiivi SIP-toteutus, joten ilmaiset puhelut (pre-MS)nokialaisten ja androidien välillä onnistuisi täysin natiiveilla sovelluksilla lähiverkoissa jo nyt. Lisäksi Androideista löytyy integroitu Google Voice, joka tosin toimii ikävä kyllä vasta USA:ssa.
Skype-toteuksia on puhelimissa ollut jo vuosia (lähes vuosikymmen), eikä ne ole jostain syystä juurikaan yleistyneet. Nämä eivät ole mitenkään rajoittuneet Nokian tai MS:n ratkaisuihin.
Miksi Skype juuri nyt ottaisi tuulta alleen? Mitä sillä on tarjottavana mitä jo olemassa olevilla ratkaisuilla ei ole? Oma arvauksena on ettei Skypellä ole tarjottavana edelleenkään mitään. MS-kauppa itseasiassa on viimeinen kuolinsuudelma jo ennestään ainoastaan tappioita tehneelle yritykselle.
Pohjois-Amerikassa, joka tällä hetkellä määrää markkinoiden suunnan, ei ilmaiset puhelut tuo oikein mitään lisäarvoa. Kännykät ostetaan kytkykauppana ja niistä maksetaan törkyhintaista kk-maksua. Näissä tosin tulee puhelut ja data usein sen kalliin kk-maksun mukana, joten niistä ei tarvitse enää maksaa mitään ylimääräistä. Skype tai mikään muukaan näennäisesti puhelut ilmaiseksi tarjoava ratkaisu ei tuo mitään lisäarvoa.
Euroopassa, ja eritoten Suomessa, puhelut ei muutenkaan maksa juuri mitään, joten ilmaisille puheluille ei ole juuri kysyntää.
Itse olen käyttänyt SIP-pohjaisia ratkaisuja ulkomaanmatkoilla ja sittemmin siirtynyt oikeastaan kokonaan Google Voiceen, josta puhelut Pohjois-Amerikkalaisiin lankaliittymiin ja kännyköihin onnistuu aidosti ilmaiseksi. Etuna näissä molemmissa verrattuna Skypeen on tietysti ollut se, että vastapuolen ei tarvitse päivystää käynnykkään tulevaa puhelua tietokoneen(/lähiverkkoyhteyden) kanssa, ja minun ei ole tarvinnut maksaa puhelusta mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Ei Nokian syöksy pelkästään älypuhelinmarkkinoiden muutoksista johdy. Pahin nokian moka on ollut linjattomuus, joka näkyi selvimmin onnettomassa tuotestrategiassa. Tai sitä ei käytännössä ollut. Valtava määrä täysin merkityksettömiä malleja imagoa huonontamassa. Kaikki silti toiminnallsiesti melkein samoja – nokialle tyypillisellä valikkoviidakko-käyttöliittymällä. Sinänsä käsittämätöntä, koska nokian tuotestrategia viime vuosituhannella oli ehkä markkinoinnin historian toimivin ja paras.
Ilmoita asiaton viesti
Nokian puhelinmallien hallitsematon vyöry johtui tästä Nokian sisäisestä ja asenteiltaan sairaasta statuskilpailusta, jossa jokainen iäkäs insinööri halusi oman kännykkälinjansa ”johdettavakseen”.
Vaikka Amerikassa sosiaalisen kännykkäkäyttämisen aloittaneet kuluttajamassat inhosivat Nokian kalliimpia communicator-hirviöitä niiden monimutkaisuuden ja jumiutumisen takia, Nokian Ollila ei ottanut mitään siitä opiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Totta on varmaan, että Nokialla on isoja virheitä tehtynä ennen
Elopin aikaakin.
Totta on kyllä sekin, että tämä yhteistyö Windowsin kanssa julkistettiin
enemmän kuin tyhmästi. Olen täsmälleen samaa mieltä Jorma Terentjeffin
kanssa, että pikku yrittäjäkin ymmärtää, ettei ainoata myynnissä olevaa
tuotetta nollata. Vielä kun tilalle tulevaa tuotetta ei edes ole olemassa.
En näitä isojen poikien lakeja tarkoin tunne, mutta tuskin missään olisi
ollut kiellettyä olla ilmoittamatta Symbianin kohtaloa, ennenkuin uutta
tuotetta olisi ollut myytävissä.
Eihän se symbiaania olisi pelastanut, mutta myynnillisesti alamäki mitä
todennäköisemmin olisi ollut loivempi. Ja Nokian tilanne oli varmasti
parempi kuin nyt.
Nythän kävi niin, että kuluttajalla ei ollut NOkialta muuta kuin poisjäävää ja heidänkin ”huonoksi” ilmoittamaansa tuotetta saatavana.
Tuossa suhteessa Elop teki todella alkeellisen virheen, sitä tuskin
kukaan voi muuksi väittää:
Ilmoita asiaton viesti
Artikkelissa oli paljon hyvää asiaa ja sen esittämä yleiskuva tilanteesta on hyvä. Tässä pari kohtaa, joissa sukset menivät vähän ristiin.
> Jenkkiasiakkaista moni jättää Windows Phonen hyllyyn, koska sille on saatavissa ”vain” 100 000 sovellusta iPhonen ja Androidin useiden satojen tuhansien sijaan. Esimerkiksi nyt kovasti pinnalla olevaa Instagramia ei saa Windows Phonelle.
Sovellusten lukumäärä ei liene normaalikäyttäjälle kriittinen sen jälkeen, kun mennään yli sadan. Muutaman avainsovelluksen toimivuus sen sijaan on tärkeää. Instagram voi olla hyvä täky. Mutta tällaisia täkyjä on aika helppo saada ja rakentaa, jos perusrunko on kunnossa ja houkutteleva. Rihkamasovellukset voivat pyöriä kännykän selaimessakin.
> Maemo-sekoilut nakersivat entisestään uskoa Meegoon.
Olisin sanonut toisin päin. Meego-sekoilut nakersivat jo toimivaa Maemoa.
> Miten Nokia olisi pystynyt luomaan Meegon ympärille tämän kaiken, kun se ei näytä pystyvän siihen edes Microsoftin valmiiden palveluiden tuella?
Toki Nokia olisi pystynyt teknisesti tekemään saman kuin Microsoft, Apple ja Google. Vain vain toimiva visio, tahtotila ja toteutus jäivät puuttumaan. Kilpailevat järjestelmät syntyvät osin lähes tyhjästä, muutamassa vuodessa. Nokialla on ollut ylivoimainen asema markkinoilla, jota se ei ole osannut hyödyntää.
> Nokia olisi voinut valita Androidin ja yrittää profiloitua premium-Androidien valmistajaksi. Se paikka oli kuitenkin jo Samsungin hallussa.
Jos ekosysteemit ovat avain, laitevalmistajan osa on aika ankea. Ekosysteemille sopii hyvin, että rautavalmistajia on useita. Nokia voisi toimia myös Androidissa, mutta pienillä katteilla. Microsoftin puolella olo ei ole juuri sen helpompi, vaikka tuohon leiriin menemällä Nokia ilmeisest haki tilannetta, jossa kilpailu käyttöjärjetelmien puolella antaisi laitevalmistajille vahvemman aseman. Suurin Nokian moka on ehdottomasti se, että se pilasi omat käyttöjärjestelmä- ja ekosysteemihankkeensa, ja siksi on nyt joutumassa muiden rautatoimittajaksi.
> Jos hyvin käy, yhtiöstä tulee vielä merkittävä peluri, mutta entiseksi markkinajohtajaksi se ei koskaan enää nouse. Toimiala on nykyään täysin toisenlainen kuin Nokian loiston päivinä.
Viimeisen parin vuoden aikana on menetetty paljon asemaa. Suurin este Nokian uudelle nousulle on kai se, että vanha johto jatkaa vanhoin ajatuksin. Myönnän että uuteen nousuun lähtö ei ole helppoa, mutta toisaalta, se ei vaatisi kuin hieman terävämmän ymmärryksen siitä, mitä kannattaa tehdä. Periaatteessa siis täysin mahdollista, mutta käytännössä merkkejä uudesta heräämisestä ei ole.
> Symbian-myyntiä ei tappanut Elopin puhe vaan älypuhelinten kulttuurin muuttuminen.
Yhdistettynä Nokia kyvyttömyyteen reagoida muutokseen (muuten kuin suurilla puheilla ja lukuisilla uusilla hankkeilla, jotka eivät olleet kuitenkaan toimivia).
> Elopin ahdistelun sijaan media voisi tivata vanhalta johdolta ja hallitukselta selityksiä siihen, miksei laivaa käännetty ajoissa.
Hyvä loppuhuomio. Median kyselyitäkn tärkeämpää olisi, että Nokia kysyisi tämän kysymyksen itseltään, ja myös vastaisi siihen firman sisällä. Tosiasioiden tunnustaminen on uuden viisauden alku. Uuteen nousuun tarvitaan ehdottomasti uutta näkökulmaa. Periaatteessa yksikin johtaja, vaikkapa Elop, voisi muuttaa kurssia. Menneet pari vuotta ovat ehkä todistaneet, että Elop ei ole aivan tämän tason supermies. Tarvitaan sis Elopin lisäksi vielä muutakin lisävirtaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kun sanot, että teknisesti Nokia olisi pystynyt valmistamaan Applen lailla mediapuhelimen kysymys olikin vain johajatason tahto- ja sivistystasosta.
Jatkuvasti vahvistuvat (sosiaalisen) median käytön trendit ja ihmisten tarpeet kiellettiin.
Nokian johto koki olevansa käyttäjien yläpuolella. Tuotannosta, uuden puhelinmallin kehittämisen nopeudesta ja tuotannon halpuuden puristamisesta tuli Nokian oma sisäinen show ja kilpailu.
Johtajilta puuttui visio yleismallista, kännykän toimintavarmuudesta, käyttäjäkokemuksen helppoudesta ja internet-selaimen ensisijaisuudesta, puhumattakaan sosiaalisesta mediasta ja ohjelmistotalojen tukemisesta.
Nokiassa halveksittiin vuorovaikutusta ja kulttuurin muutoksia tuntevia humanisteja.
Asiakkaat nähtiin yhtiön palveljioina ja ihailijoina ilman mitään todellisuustajua. Insinöörit ihailivat itseään vaikeasti ominaisuuksiltaan hallittavan kännykän säätäjinä, aivan kuin kännykän käytön tulisi edellyttää ohjelmointikykyjä ”älykkyystestinä”.
Johtotaso ei reagoinut millään tavoin amerikkalaisten totaaliseen torjuntaa vaikeita ja epävakaita communikaatoreita kohtaan.
Ollila keskittyi Nokian optiokulttuuriin ja loi oman reality-shownsa, linjojen keskinäisen kilpailun jotta pystyi välttämään oman johtajuutensa valinnat ja vastuun.
Systeemiin luotiin itse itseään yllyttävä peli, jonka tarkoitus oli vain luoda keinotekoisen kilpilun kautta tehokkuuden illuusio ilman suuntaa ja visiota.
Ilmoita asiaton viesti
> tehokkuuden illuusio ilman suuntaa ja visiota
Tuo ilmaus kuvaa tilannetta mielestäni varsin hyvin. Nokialla oli kaikki palast hallussa. Jopa ”humanistisst alat”, trendit ja tarpeet olivat (kauppa- ja insinööritieteiden lisäksi) pöydällä. Ongelma oli vain siinä, että ei ollut sellaista visionäärisyyttä, joka olisi leiponut tästä valtavasta informaatiomäärästä kestävän kuvan alan tulevaisuudesta ja vakaan strategian, jotka olisivat ohjanneet yhtiötä vakaasti oikeaan suuntaan.
Käytin sanaa ”vakaa” kaksi kertaa, koska kaikenlaisia yrityksiä kaikkiin suuntiin kyllä oli, mutta niitä pyöritettiin taitamattomasti ja ne ajettiin alas, kun kaivattuja suuria rahavirtoja ei heti havaittu. Johto oli pätevää yleisjohtoa, mutta se ei riitä noin monimutkaisella ja muuttuvalla alalla, jolla uusissa käännöksissä menestyminen vaatii kykyä nähdä myös seuraavan kulman taakse. Ajettiin siis laput silmillä, kaikki voima ja mahdollisuudet käsissä.
Ilmoita asiaton viesti
Olen Petterin kanssa samaa mieltä. Minua ihmetyttää Nokia tavaton hitaus. Työntekijöitä on tuhansia, mutta mitää ei saada aikaiseksi riittävän nopeasti. Kaikki aika varmaan meni lahon Symbianin tekohengitykseen. Itse huomasin jo 1999 että Symbian/EPOC on täysi laho ja siitä pitäisi päästä eroon. Nokia alkoi tehdä jotain 2007 mutta eteni aivan liian hitaasti vaikka rerussit olivat mahtavat. Sama tuntuu vaivaan Microsoftiakin. WP-kehitys on aivan liian hidasta. Androidin kehitti lähes valmiiksi muutaman kodarin iimi eikä Googlella nytkään ole läheskään samaa kodariarmeijaa kuin Nokialla oli Symppairin/Meegon kimpussa. Myös Apple teki ja tekee hyvää jälkeä pienellä tiimillä.
Nokia oli ja on tajuttoman surkea käyttämään suurta tuotekehitysjoukkoaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä intialaiset ovat koodareina liiaksi yli-inhimillistetty
Mutta, kuten sanoin, niin en missään nimessä hanki kapulaa siksi, että siihen on joku hiivatin egosysteemi olemassa, vaan ainoastaan kapulan raudan tähden; joka ikinen ekosysteemi omaa jo nyt aivan vastaavan tasoiset appsit, joten puheet siitä, ettei rauta merkitse mitään, ovat huuhaata.
Nokian pitää luoda tarpeeksi kovan tasoinen rauta, jos aikoo edes joten kuten pärjätä, mutta kuten sanoin, olen kuullut, että noksu haluu tehdä vain halpaa, ja etsii maailman kaikki halpisosat siihen. Jos yhtään sulla PJ on tuttuja Nokialla, niin ei auta kuiskata, vaan huutaa, että rautaa, prkle
Kehittäjät ympäri maailmaa etsivät sopivaa rautaa, eivätkä mitään egoistisydeemejä.
AJATTELE sitä, että jos noksuun saataisiin moniydin, niin sillon siihen tulisi myös U4A, jolla taatusti on suurin ekosysteemi; Ubuntu-sovelluksia on eniten… MOT, niin puheet ekosysteemistä ovat täyttä hulluutta
Ilmoita asiaton viesti
Mitä isompi yritys ja mitä suurempi palkka sitä kauempana tavallisesta elämästä johtajat ovat. Nokia olisi tänäänkin maailman suurin, jos vain sen johtajat itsuivat baareissa torninsa sijasta. Kuka tahansa tavis tuolla baareissa tiesi, mitä Nokian olisi pitänyt tehdä, mutta johtuen isojen pomojen hienostelusta, niin firma teki vain sutta ja sekuntaa ja armottomasti.
Ihmettelin aina, mikä järki on tuupata koko ajan markkinoille tuhansittain eri mallisia puhelimia, joilla on vielä niin typerä nimikin, eli pelkkä numero. Nokiaa olisi auttanut, jos se olisi luonut yhden ainoan jännän nimisen tuoteryhmän, jonka alle se olisi tehnyt muutaman eri kokosen puhelimen kaikilla herkuilla.
En minä halua olla numero, enkä omistaa puhelinta, jota kutsutaan numerolla. Haluan puhelimen, jolla on taivaita kurotteleva nimi.
Esimerkiksi: Menisitkö mieluummin katsomaan elokuvaa,
jonka nimi on 6600, —
vaiko elokuvaa, jonka nimi on Galaxy
Nokialle uusi motto:
Meidän älypuhelimessa on sisään rakennettuna myös peruspuhelin.
PS. Suostun Nokian johtajaksi sillä ehdolla, että saan vapaat kädet määrätä puhelinmallien määrä (minimi) ja niiden nimet!
Nokialla ei osata psykologiaa. On aina tiedetty, että ihminen haluaa elää nimensä todeksi. Jos tai kun puhelin nimettäisiin taivaalliseksi, niin se nimi jo yksin vaikuttaa sen, että sen puhelimen kehittäjät antavat sille paljon enenmmän kuin jos heidän pitäisi kehittää numeroa!
Ilmoita asiaton viesti
Mitä ihmettä tekee 10 000 sovelluksella, normali ihminen osaa käyttää ehkä 2-5 sovellusta.
Kohta tulee Windows 8 myös puhelimiin ja luulen että windowspuhelinkauppa rullaa ihan hyvin. Aikansa ihmiset jaksavat vaahdota androidin tai iphonen edusta. Luulen kuitenkin että ihmiset ovat sen verran järkeviä että hinta-laatu suhteelta parhaat jäävät pinnalle ja toivon ja uskonkin että Nokia on joukossa.
Nokian E7 ja Symbian belle on älypuhelimista työkäyttöön paras edelleen. Ns älypuhelimista = kosketusnäyttöiset musiikkissoittimet ilman näppäimiä paras on Nokia N9 64G muistilla, sitten Samsung Galaxy Tab.
Ihmettelen miksi Nokia ei rakentele edelleen Meegoa ja antaisi sille vaikka sitten nimeksi Meego ja ottaisi tytäryhtiöksi.
Nokialla voisi hyvin laitevalmistajana olla Android-divisioona.
Nokia tekee hyvää rautaa ja softaakin kohtuullisesti.
Eiköhän tuo vielä tuosta nouse. Itseäni ei nuo sijoittajien menetykset kiinnota pätkääkään tai oikeastaan olen vain vahingoniloinen – siitä saivat.
Nallukka on jo fiksuna ihmisenä Nokian kursseja manipuloituaa myynyt omistuksensa oikeaan aikaan. Kun tavalliset ihmiset ostavat osakkeita n jo myöhäistä. sisäpiiritietoa pitää olla.
Ilmoita asiaton viesti
”Nokialla voisi hyvin laitevalmistajana olla Android-divisioona.”
.
Tätä jäin odottamaan itsekin. Ja siihen puhdas Googlen Android ilman mitään laitevalmistajan omia desktop-virityksiä. Todella tehokas luuri isolla näytöllä androidia varten olisi pitänyt kymmenet miljoonat ihmiset nokialaisina; Sellaiseen luuriin tulisi vielä vuosia uusia androidversiota –ilman mitään kallista omaa väkeä, joka ei osaa muuta kuin tuhertaa…
Jonkun sadan miljoonan tuollaisen puhdasversisen luurin myynnin jälkeen Nokialla oltaisiin sitten voitu hieman panostaa omaa pääomaa sovelluksiin…
Nykyisen taktiikan ongelma on se, että Nokia ei saa riittävästi pääomaa myynnistä, joka taasen laskee kaikkea muutakin.
Samsung käsitti tämän ja tekee luureja, joiden tehot riittävät vielä viiden vuoden päåästäkin pyörittämään uusia Androidversioita, eli SGS2 myy vielä vuosia.
Ilmoita asiaton viesti
Katsotaan nyt vielä. Microsoft on vahvoilla yritysmaailmassa tuotteiden yhteensopiivuuden takia. Esim. Sharepoint on kovassa nousussa ja siihen tarvitaan MS Officea, molemmat ovat kaiketi Nokian puhelimissa. Microsoftin valinta on tulevaisuuteenkatsova, kun läppärit ja PC:t katoavat mobilien tieltä.
Kirjoitin ekosysteemistä viime marraskuussa:
http://leenahan.blogspot.com/2011/11/nokian-ja-mic…
Ilmoita asiaton viesti
EHDOTUS NOKIA OYJ:lle. Tee kunnon rautaa laadukkaasti, jätä egoistiset systeemit vähemmälle, niin huomaat, että puhelimet menevät kaupaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Perussuomalainen kommentoisi Nokian tilaa seuraavasti:
”Meedia vainoaa rasistisesti Nokiaa, ja ongelmat ja myynnin väheneminen johtuvat siitä”.
Ilmoita asiaton viesti
Erään pahimman virheensä Nokia teki silloin, kun älypuhelinten kehitys oli aluillaan, ja toimitusjohtaja Jorma Ollilalta kysyttiin TV:ssä: ”Aikooko Nokia kehittää kosketusnäyttöjä kilpailjoiden tavoin?” johon vastasi juuri mitenkään perustelematta; ”Me pitäydymme näppäimistössä.”
Microsoft-yhteistyö on luku sinänsä.
Elop Jorma Ollilan siunauksella petasi Nokian alamäen sen heittäytyessä jatkossa Microsoftin laitevalmistajaksi, luopuessaan omasta ohjelmisto-osaamisestaan, ja samalla itsenäisyydestään. Jatkossa Nokia on alisteisesti täydessä ohjelmistoriippuvuussuhteessa Microsoftiin, joka kuitenkin samalla voi vapaasti myydä ohjelmistoaan muillekin laitevalmistajalle.
Muistuttaa lähes Microsoftin tekemää yrityskaappausta Nokian johdon myötävaikutuksella.
LG ja Samsung ovat päässeet Windows-älypuhelimillaan vain 4-5 % markkinaosuuteen, joten Nokiaa ei voisi auttaa kuin ihme, mutta kun ihmeitä ei tapahdu. Entinen 40 % markkinaosuus älypuhelimissa jää kauas saavuttamattomiin. Kuka olisi ostanut siirtymäkauden Symbian-älypuhelimia, kun Nokia itse uutisoi maailmanlaajuisesti, että Symbianin käyttö lopetetaan? Sama koskee Meegoa.
Windows-puhelimet tulivat, ja niitä Elop on hehkuttanut illuusion tavoin, ikäänkuin tulevassakin ajassa voisi tehdä bisnestä, mutta vastaanotto ei ole ollut kummoinen, niissä kun ei ole mitään merkittävästi uutta, jos ohjelmistovirhettä ei lasketa.
Ennalta-arvaamatonta nykytilanteessa ei ollut mitään, kun Nokia itse suurella ja hitaasti toteutuvalla strategiamuutoksellaan vapautti asemansa markkinoilla nopeammille kilpailijoille. Ollila on puhunut hitauden vahingollisuudesta, mutta omilla ja Elopin päätöksillä hitaus vain maksimoitiin kuoppaamalla omat ohjelmistot, sekä niihin tehty valtava työmäärä ja panostus.
Peruskapuloitakin osaa takoa halvalla lähes valmistaja kuin valmistaja, eli niistäkään ei pelastajaa tule.
Ilmoita asiaton viesti
”Peruskapuloitakin osaa takoa halvalla lähes valmistaja kuin valmistaja, eli niistäkään ei pelastajaa tule.”
.
Tuo on totta. Nykyään tulee puskista taplettia ja vaikka mitä, joissa on 3g, tai joihin ainakin saa 3g-lisäkortin; PerusPuhelin on nykyään jo lisäkortti-juttu, jonka saa lähes mistä kaupasta vaan. Vai miten on mahdollista, että Archos, ViewPoint, Asus, Acer ja muut pc-valmistajat nykyään myös puhelinvalmistajia!
Mutta. Niin ovat myös ohjelmat. iPhonella tuskin on mitään sellaista ohjelmaa, jota ei olisi androidiinkin. Kyse on enää raudasta, Tehkää rautaan jotakin uutta! Esimerkiksi kokoontaitettava 20 tuuman näyttö 8-ydin prossulla. Kehittäjät haluavat rautaa ja kehittäjät ovat ohjelmoijina tasoltaan jotakin toista kuin mikkisoftan tai nokian ylipalkatut ohjelmoitsijat.
Nokialaiset! Heittäkää pellolle ohjelmoitsijat ja maksakaa vaikka XDA-hepuille pientä liksaa, niin saatte toimivia systeemejä ja ohjelmia.
Ilmoita asiaton viesti
Lisäyksenä se, että Kallasvuon vuodet Nokian johdossa ovat jääneet itselleni mysteeriksi, saatiinko Nokiassa aikaan yhtään mitään uutta tai hyödyllistä, vai paistateltiinko vain päivää menestyksen auringossa, ja kuviteltiin sen jatkuvan itsestään Nokian ”erinomaisuuden” ansiosta. Eli kehitys oli pysähtynyt.
Loppumurjaisu ”herrat, ja narrit”-mukaelmana:
Ollilan , Kallasvuon, ja Elopin erottaa narreista vain jättipalkkaus.
Ilmoita asiaton viesti
Olen samaa mieltä. Nopea kasvu alansa suurimmaksi alkoi jo huimata päätä ja siinä luovuus ja into alkoi johtoportaaltakin kadota. Puuhastelu optioiden ja bonusten kasvattamiseksi ei myöskään ollut firmalle eduksi, ei ainakaan niiden insinöörien luovuudelle, jotka jäivät osattomaksi isoista rahoista. Omien osakkeiden ostot ym. kurssien vedätykset eivät myöskään ole kunniaksi aikaisemmalle johdolle.
Nyt tuntuu suorastaan käsittämättömälle, että Nokian osakekin on parhaimmillaan ollut yli 60-euroa!
Voidaan sanoa, että jos Applen nerokkaan ja luovan johtajan Steve Jobsin selitys Xeroxin kruununjalokiven kaappaukselle oli Picasoa matkien: ” Hyvät taiteilijat kopioivat, suurenmoiset varastavat”. – – Niinpä, Nokia ei ainakaan ”syyllistynyt” kopiomaan, vaikka kosketusnäytön kohdalla olisi pitänyt:)
” Ainoa, mistä Elopia voi kritisoida, on viime vuoden helmikuun dramaattinen puhe palavasta alustasta, jolta Nokian oli pakko pelastautua. Tätä on yleisesti pidetty virheenä, koska se söi markkinoiden uskon Symbian-puhelimiin, mistä seurasi myynnin romahtaminen””
Tässä Elopin möhläys oli minun mielestäni suorastaan anteeksiantamatonta!
Siitä jo olisi pitänyt päätellä, ettei kaveri ole niin fiksu kuin tuossa asemassa olisi pitänyt olla. Käytökseltään hän on tosi symppis. Itse tunnen häntä kohtaan jo nyt myötätuntoa tulevan Nokian yhtiökokouksen lähestyessä, mutta ehkä isot rahat lohduttavat kun hän joutuu ankaraa kritiikkiä kuuntelemaan korvat punaisina.
Ilmoita asiaton viesti
Sattumalta olin paikalla kun Elop lupaili pilvipalveluita.
Mitenkähän tuo edistyy. Mulle kyllä riittää perusluuri.
Ilmoita asiaton viesti
Mulle riittää juuri ja juuri tuon tasoinen rauta:
http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/samsungin…
Sillä pystyisi pyörittämään virtuaaliprosessina
vaikka Noksun parasta luuria 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Olen työssä testannut pilvipalveluita ja aika hitaita ovat vielä.
Ilmoita asiaton viesti
Elop vastustaa moniydin puhelimia. Se on mielestäni ongelma koska muut valmistajat ovat jo vauhdilla siirtymässä moniytimisyyteen ja moniytimisyys voidaan hyödyntää esim akkukäytössä kun sammutetaan käyttämättömiä ytimiä ja vastaavasti lisäpotkua saadaan nopeasti.
Meegon ja Symbianin myynnin raju keikahdus oli kyllä Elopin vika. Jos hän olisi hieman varovaisemmin tehnyt muutoksen, eikä sytyttänyt itse koko öljylauttaa liekkeihin, meegollinen N9 myisi varmasti hyvin vielä ja symbianin myyntiä olisi voitu jatkaa rinnalla vielä muutama malli. Tilanne voisi vastata vähän samaa kun olisi motarilla heittänyt yli satasen vauhdista ykkösen silmään ja lähtenyt uudelleen kiihdyttelemään. Muutama menee ohi ja omat peräpellit rusentuu.
Eiköhän suurin kritiikki Nokian epäonnistumiseen tule Jenkkilästä(eikä Suomesta), koska ulkomaiset omistajat määräävät Nokian osakekurssin. Jos sijoittajat siellä ovat jo pitkään shortanneet Nokian osaketta ja paikallinen operaattori AT&T myy nyt pääsiäispyhänä alkaneen nokia kampanjan jälkeen nokiaa tyyliin ”ota mieluummin iphone”, niin eipä siihen Jenkkilässä uskota niinkään paljoa kuin Suomessa. Viime päivinähän esim. Nokialle on tullut paljon uusia omistajia Helsingin pörssissä mikä on sinällään hyvä uutinen yrityksen kotimaistumisen kannalta.
Minua harmittaa Nokian toiminnassa etenkin se, että tuntuu kuin kaikki suomalainen insinöörityö ja tutkimus olisi heitetty hukkaan kun hypättiin Microsoftin kelkkaan ja hylättiin Symbian ja Meego. Samalla uhkakuvana on koko Nokian toimintojen katoaminen Suomesta. Aiemmin kun ohjelmistoa kehitettiin Suomessa niin suomalisuudella oli vahva osansa Nokian tarussa.
Mikään ei välttämättä osoita myöskään valheeksi sitä huhua etteikö Elopin tarkoitus olisikin ajaa Nokiaa Microsoftin suuhun, onhan hän Ballmerin ex työkaveri. Jos ensinnäkin Nokian oma menneisyys ja historia haukutaan tai tehdään turhaksi, kuten Elop teki öljylautta puheessaan. Tämän jälkeen kaikki muut puhelinmallit kuin Microsoft käyttöjärjestelmällinen lopetetaan ja kohta valistuneen arvauksen perusteella kaikki toiminnot Suomesta saadaan pois nopeutetun säästöohjelman nimissä, niin eikös seuraava helposti otettava askel olisi siinä että Microsoft ostaisi halvalla koko Nokian omistukseensa ja puhelimia jatkossa koristaisi vain lippulogo ilman Nokiaa. Toivon tietysti ettei näin tulisi käymään.
Ilmoita asiaton viesti
””Mikään ei välttämättä osoita myöskään valheeksi sitä huhua etteikö Elopin tarkoitus olisikin ajaa Nokiaa Microsoftin suuhun””
Tämä oli minun pahin pelkoni kun kuulin Elopin valinnasta Nokian johtoon.
Ilmoita asiaton viesti
Jälkiviisaus on aina se kaikkein suurin viisauden laji. Eikä siitä huolimatta voi edes taata, että toisin valitsemalla lopputulos olisi ollut parempi. Mutta siinä Petteri olet oikeassa, että Nokialla tehtiin virheitä pitkin 2000-luvun ensimmäistä vuosikymmentä. Eikä Elopia voi vielä lopullisesti arvostella.
Heitänpäs sitten spekulointiin vielä yhden pallon. Entä, jos jo paljon ennen Microsoft yhteistyötä Nokia olisikin valinnut strategiseksi kumppanikseen kanadalaisen RIM’in. Nokian logistiikkataito ja kokonaismarkkinaosuus yhdeistettynä RIM’in osuuteen amerikkalaisilla yritysmarkkinoilla. Nyt on mielenkiintoista nähdä, miten RIM onnistuu yksin uudella QNX pohjaisella tabletillaan. Ja miten nopeasti he saavat QNX’n myös puhelimeen. Joka tapauksessa sieltä olisi mahdollisesti tullut markkinoiden kehittynein mikrokernel-käyttöjärjestelmä ja Eclipse kehitysympäristö. Ihan Linuxin ympärille muodostunutta ’ilmaistarjontaahan’ siellä ei ole.
Minä ainakin hankin (sitten, kun on tonni ylimääräistä rahaa) sekä PlayBook tabletin että BlackBerry sarjan puhelimen. Puhelimen siinä vaiheessa, kun saavat puhelimestakin QNX version. Ihan vain sisällä olevan käyttöjärjestelmän ja omien sovellusten ohjelmointimahdollisuuden takia.
Nokian kannalta oleellisinta lienee tällä hetkellä kuitenkin se, mitä pitäisi tehdä syöksyn oikaisemiseksi. Sitä tietoa ei kyllä synny sillä, että mietitään, mitä tehtiin väärin. Se on lähinnä auton ajamista peruutuspeilistä katsoen. Olisikohan aihetta heittää esimerkiksi kaikki jo Elopia valitsemassa olleet hallituksen jäsenet kerralla menemään? Ja sitten katsottaisiin, miten Elop selviää uuden hallituksen kanssa. Toimitusjohtajanhan tulee toteuttaa hallituksen näkemystä eikä päinvastoin? Ja mikäli hallitukselta puuttuu näkemys, niin mitä silloin on tehtävissä.
Ei se, että Steve Jobs kykeni pelastamaan Applen, tarkoita, että Linus Torvalds voisi pelastaa Nokian. Siinä mielessä jokainen yritys on omanlaisensa ja kullakin gurulla on omat taitonsa.
Ilmoita asiaton viesti
Virheet tehtiin jo Ollilan kaudella, jäätiin tuleen makaamaan, ironista että samaan aikaan taloon tuli Ollilan puolueveli Esko Tuho-Aho joka lähes tuhosi aikoinaan Suomen ja SITRAn. Aho on eräälainen Midas kaikki mihin hän koskee muuttuu p-sk-ksi.
En väitä että Tuho-Aholla olisi ollut mitään tekemistä strategisten valintojen kanssa, mutta hänellä on huono ”karma” 😉
Ilmoita asiaton viesti
Kaikilla ”ekosysteemeillä” on alku kukoistusvaihe ja loppu. Meillä Tiedetilalla oli viimekesän näyttelyssä noin 150 mikrotietokoneta ja muutama sata ohjelmistopakettia. Yhtenä päivänä ”entisten nörttien” kanssa mietittiin järjestelmien elinkaaria.
Hengissä 70- ja 80-luvilta ei ollut kovinkaan monta brändiä. Itseasiassa merkittävimmistä jäljellä oli Apple ja HP (Hewlet Packard). Mutta monta teknologiaa oli HP:ltäkin ja Applelta kuihtunut esim. kosketysnäyttöjärjestelmä PAM (Personal Aplicatoin Manager). Kadonneita ekosystemejä mm. CP/M-käyttöjärjestelmä, Novell Netware -verkko (Novell on vielä olemassa yhtiönä).
Laitemerkeistä kadonneita Nokia, IBM (-> Lenovo), Compaq (-> HP), Osborne, Kaypro, Commodore ja lähes loputon lista.
Itse en pidä historian valossa edes Microsoftia kuolemattomana – Nokiasta puhumattakaan. Ehkä menneille on yhteistä ylimielisyys – on unohdettu asiakkaat ja ennenkaikkea yhteistyökumppanit. En pitäisi mahdottomana, että Android ottaisi de facto standardin aseman, koska se on kaikkien saatavissa ja kehitysmaissa voidaan tehdä mallisarjan perusteella halpoja puhelimia – samalla periaatteella on PC:tä myyty 30 vuotta. Intel teki emolevyn rakennusohjeet ja valmistajat kopioivat.
Ilmoita asiaton viesti
Tällainen kirjoitus oli HS:n kuukausiliitteessä lokakuussa 2010.
”Helsingin Sanomien kuukausiliitteen haastattelemien entisten nokialaisten mukaan Jorma Ollilan organisaatiouudistukset ajoivat Nokian hajaannuksen tilaan.
Ollila jakoi vuonna 2003 Nokian Mobile Phones yksikön kolmeen eri tuotelinjaan.
– Syntyi johtajuustyhjiö. Jo silloin kylvettiin siemen siihen, että rivit rupesivat sisäisesti hajoamaan. Yksiköt alkoivat verisesti kilpailla keskenään samoista resursseista ja markkinoista, entinen Nokian johtaja sanoo.”
Ilmoita asiaton viesti
Elop ampui tuottavan lehmän ”palava lautta” puheillaan ja nyt symbian kännykät eivät myy koska kukaan ei halua sijoittaa kuolevaan järjestelmään. Windows phone käyttöjärjestelmä on totaalisesti lapsen kengissä ja ei tarjoa kilpailijoihinsa nähden muuta kuin vajaavaisuuksia. Windows Phone 7 ohjelmistot eivät tule olemaan yhteensopivia Windows phone 8 käyttöjärjestelmän kanssa joten ohjelmistokehittäjät eivät koske WP7:kaan pitkällä tikullakaan.
Fiksuinta Nokialle olisi ollut pysyä Symbianissa ja Meegossa siihen asti että Windows phone 8 tulisi markkinoille…se sentään tarjoaa (lähes) kaikki ominaisuudet mitä kilpailijoiden käyttöjärjestelmistä löytyy.
Ilmoita asiaton viesti
Elopin piikkiin voisi laskea vielä Lumian USA:n lanseerauspäivän ajoittamisen pääsiäissunnuntaille. Ehkä sinänsä pieni yksityiskohta, mutta jotenkin kuvaava. Ihan kuin näitä hommia ei mietittäisi aivan loppuun asti.
Ilmoita asiaton viesti
Rohkenen olla hieman eri mieltä. Kokeile googlata ”Lumia Easter Sunday”. Ensimmäinen linkki on Forbesin:
http://www.forbes.com/sites/ericsavitz/2012/04/09/…
Ilmoita asiaton viesti
Isossa menestyvässä organisaatiossa osalle ihmisistä kehittyy helposti julkiseltakin puolelta tuttu omahyväinen ylemmyyden tunne. Tämän tunteen
vallassa tehokas tekeminen saattaa unohtua, kun se palkka tulee
kuitenkin. Pienessä organisaatiossa tällaiseen ei ole varaa, vaan
jokaisen on joka päivä palkkansa todellisella tekemisellä ansaittava,
ja tuloksiakin tulee.
Ilmoita asiaton viesti
Monta mielenkiintoista havaintoa, jotka muodostavat ison palapelin. Koko palapelin kaikkia osia ei välttämättä ole vielä tiedossa eikä kaikkia syy-yhteyksiä ole vielä löydetty. Muutamia poimintoja kuitenkin.
Se, että yritys panee useita tuotelinjoja kilpailemaan sisäisesti keskenään, johtaa liian helposti siihen, että ulkopuolella syntyvät ideat ja ulkopuolella tapahtuva kehitys (kilpailijat, asiakkaat ja yhteistyökumppanit) unohdetaan täysin – ulkopuolista kehitystä jopa väheksytään oman aseman korostamiseksi. Ja jos johto päättämättömyyttään pitäytyy sisäisen kilpailun yläpuolella ajatellen ”tuotelinjat tapelkoot ja voittaja saakoon koko potin”, kilpailijat ajavat nopeasti ohitse oikealta ja vasemmalta.
Standardikäyttöjärjestelmä, joka on jokaisen kynnelle kykenevän käytettävissä, tekee laitekokoajien liiketoiminnasta jopa aliervioitujen komponenttitoimittajien liiketoimintaan verrattuna heikommin kannattavaa. Tällöin käytännössä ainoaksi strategiaksi jää logistiikan ja tuotannon nopeuttaminen ja niihin liittyvien kustannusten aggressiivinen alentaminen. Toisin sanoen unohtakaa kellot, pillit ja kaikki toisarvoinen luksus. Samalla laiteasolla joustavuutta ja räätälöitävyyttä tarjonnut modulaarisuus voi muuttua liian kalliiksi ja kömpelöksi ratakaisuksi.
Ikioma käyttöjärjestelmä antaa yksittäiselle vahvalle toimijalle mahdollisuuksia, mutta nämä mahdollisuudet valuvat hukkaan ilman vahvaa ja laajaa ekosysteemiä. Applen ikioma ekosysteemi kattaa digitaalisen maailman paremmin kuin minkään kilpailijan vastaava. Vaikka se ei ole täydellinen, se ei kuitenkaan koostu toisilleen täysin vieraista osista. Tällainen ekosysteemi ei ole pelkästään seksikäs sovellustoimittajille ja käyttäjille, se on myös heille poikkeuksellinen tilaisuus lisätä arvoa omalle investoinnilleen. Apple tietysti ottaa tästä tuhdin ”suojelurahan”, mutta niin kauan kun muut vaihtoehdot ovat selvästi heikompia, valinta on melko helppo. Nokia ei koskaan oikein ymmärtänyt laajan ekosysteemin merkitystä ja oli jäämässä omaksi saarekkeekseen. Ehkä Microsoft-yhteistyö antaa laajemman alustan, mutta se ei vielä taida olla riittävän laaja ja kattava Appleen verrattuna.
Nokia unohti käyttäjät ja muutokset käyttäjäkunnassa. Suurin osa nykykäyttäjistä ei ole pikku insinöörejä vaan osaamiseltaan melko keveitä diginomadeja, joille on jatkuvasti tarjottava kokemuksia ja elämyksiä. Ovi oli näille sattumalta vain melko karkottava elämys.
Ollila kasvoi ehkä hieman liian arrogantiksi, kun taas Kallasvuo oli aidosti heikko johtaja (ssäli, että Nokialle paras kyky siirtyi Koneelle). Isoissa organisaatioissa opitaan myös peittämään ikiomat virheet omalta johdolta, joten johdon on oltava jatkuvasti hereillä. Korjausliikkeet ovat isoissa laivoissa aina hitaita ja usein myös paljon myöhässä.
Elopin merkittävin virhe oli mielestäni yhä lypsävien lehmien hätäinen tappaminen julkisesti. Tähän verrattuna palava lautta oli lievä lapsus. Microsoft/Windows taas oli Nokian kohdalla kehnoista vaihtoehdoista vähiten kehno.
Ilmoita asiaton viesti
Hyviä huomioita. Pari kommenttia niihin.
– Nokian taisi kyllä itse jarrutella Maemoa ja s40:tä Symbianin hyväksi.
– Nokia on kyllä ilmoittanut ymmärtävänsä ekosysteemien merkityksen, mutta toteutus jäi huonoksi.
– Nokia tuntee monimuotoisen asiakaskuntansa hyvin, mutta tässäkin ongelma on tuo kehittyneemmän ekosysteemin epäonnistuminen.
– Tuskin kukaan Nokian johtajista olisi osannut laittaa ekosysteemiä raiteilleen, eikä laittanut. Vanjoella taisi olla ansioita kännykkäpuhelimissa, mutta ei tuokaan polku sen pidemmälle vetänyt.
Ilmoita asiaton viesti
Se mitä Suomessa ajatellaan Nokian tuotteista ja menestyksestä ja verrataan sitten Applen tuotteisiin on aivan yhdentekevää kummankin yhtiön kannalta. Nokia ja Apple molemmat jylläävät maailmanlaajuisilla markkinoilla ja niillä ei ole paljonkaan väliä mitä Suomessa ajatellaan Nokiasta. Applea ja Nokiaa jos vertaillaan niin Applella on aina ollut suunta ja visio. Apple ei ole juuri tehnyt virheitä ja sillä on ollut aina visionäristisiä ja innovatiivisia tuotteita. Apple on tavallaan määrittellyt sen millainen älypuhelin on ja miten sen pitää toimia. Applen markkina-arvo yrityksenä on myös aivan toista luokkaa kuin Nokian.
Nokiaa taasen on viimeaikoina haahuillut ilman suuntaa ja ilman markkinoiden antamaa luottamusta ja nyt kun kassa alkaa näyttää tyhjältä niin alkaa kaaosjohtaminen, pakko-myydä-liian-halvalla että saa tulovirtoja. Tuotteet eivät kelpaa tarpeeksi hyvin ja miksei? Ehkä ongelma on siinä että aina kun ollaan löytämässä jotain niin tulee suuri muutos. Kokemattomien johtajien ongelma on muutenkin siinä ettei kunnioiteta ja arvosteta yrityksen historiaa ja tuotteita eikä etsitä jatkokehitystä niille vaan laitetaan äkkistoppi kaikelle vanhalle ja mennään liian nopeasti uuteen egosysteemiin ja luotetaan yhteen ainoaan mantraan joka ei sitten toimikaan markkinoille tullessaan. Kiireellä tehdään huonoa jopa viallista tuotetta, haukutaan muut eikä katsota avoimesti tekniikan suomiin uusiin mahdollisuuksiin. Kyllä minä pitäisin ihmeenä jos Elop saa Nokian johdossa jatkaa vielä tämän vuoden loppuun. Niin paljon virheitä hän on tehnyt.
Jos yrityksen epäonnistumiselle pitää löytää syyllinen niin kyllä se on aivan luonnollista että toimitusjohtajan päätä vaaditaan vadille. Ehkä hallituksen puheenjohtajankin mutta yleensä TJ:n.
Ilmoita asiaton viesti
”On kohtuutonta syyttää Elopia Nokian kurssiromahduksesta.”
Totta, Nokian hallitus äänesti Microsoft- diilistä.
”Nettikeskusteluissa hämmästyttää, miten moni pitää yhteistyötä Microsoftin kanssa virheenä juuri Microsoftin itsensä vuoksi. Yhtiötä inhotaan edelleen tunnepohjaisista syistä.”
Väärin, Microsoftia inhotaan sen määräävän markkina-aseman vuoksi. Jos Microsoft olisi normaalikokoinen firma, niin ketään ei kiinnostaisi pätkääkään. Toki on hieman väärin inhota Microsoftia, koska todellinen syyllinen USA:n kilpailuviranomaiset, jotka eivät ole Mikkistä pilkkoneet. Toisaalta taas luultavasti Microsoft on voidellut poliitikkoja ja viranomaisia, jotta oikeudenmukaista pilkkomista ei tapahdu.
”Microsoftin tuella Nokia pyrkii nyt kolmanneksi ekosysteemiksi.”
Väärin, Nokialla ei ole ekosysteemiä Windows- diilissä. (Windows Phone on tietysti Microsoftin alusta ja ekosysteemi).
Diiliin kuuluu miljardin dollarin kipuraha MS:tä Nokialle vuodessa ja (nähtävästi) omien älykännykkä ekosysteemien alasajo. Jo voitelurahasta näkee että Windows- diili ei ole luontainen Nokialle.
Oikea strategia Nokialle olisi ollut ”varman päälle”- peluu eli Android omien Symbianin ja MeeGon rinnalle ja vain katsoa rauhassa kuinka eri alustoille käy. Nokialla oli kassavarantoa tähän enemmän kuin riittävästi.
PS.
Edes Androidia ei olisi välttämättä tarvinnut ottaa mukaan sillä kaikki Android Appsit voidaan tuoda myös MeeGoon ja Symbianiin (kiitos Androidin Open Source- luonteen takia), jolloin sovellustarjonnan ongelma ratkeaa:
http://openmobile.co/products.php
Kaiken lisäksi Nokia oli kääntymässä oikealle tielle (aikaisemmista pahoista virheistään) Qt- kehitysympäristönsä kanssa. Sehän on huippulaadukas ja monialustainen kehitysympäristö, jolla saadaan käännettyä sama koodi useille alustoille mm. Symbian, MeeGo, Windows (PC), Mac OS X jne… Todellinen uhka Microsoftille, joka tietysti haluaa pelkästään koodia joka toimii only-in-windows.
Ilmoita asiaton viesti
Asiaa!
– MeeGo ei ollut enää täysin oma, vaan Intelistä haettiin (turhaan) mukaan.
– Olen ehdottoman samaa mieltä siitä, että joitain omia ylätason hankkeita olisi pitänyt pitää hengissä tulevaisuuden optiona ja Microsoftia/Androidia kirittämässä.
– Qt:ssa oli potentiaalia ja sekin sotkettiin jotenkin. Mutta näinhän Nokia on tehnyt lähes kaikille lupaaville softatason ja ekosysteemihankkeilleen. Periaatteessa hyviä palasia oli kasassa paljon.
Ilmoita asiaton viesti
Reilu kymmenen vuotta sitten jouduin perehtymään erinäisten syiden takia Linux-kuvioihin ja minulla oli työtovereina itseäni selvästi nuorempia asiantuntijoita, jotka aika estotta hehkuttivat Linux-maailman hyvyyttä ja nimenomaan sen mukana tuomaa riippumattomuutta kaupallisista toimijoista. Heillä oli myös tuttavuuksia Nokian tuotekehitysporukassa ja kertoivat hyvienkin ideoiden hautautuvan jollain tasolla pomoportaassa. Itsekin ehdottelin tuntemalleni Nokian johtajalle Linux-puhelimen kehitystä/lanseerausta. Tämä siis kymmenen vuotta sitten. Voisi sanoa, että loppu on ikävää historiaa. Mielestäni Nokian johdossa sorruttiin ylimielisyyteen. Joku meni ns. päähän ja nöyryys hävisi. Toin esille yhden tarinan miten katutasolla nähtiin teknologian muutos hyvissä ajoin, mutta ylätasolla luotettiin vanhoihin oppeihin. Toki teknologia on vain väline ja nykyisin sisältö ja esim. käyttömukavuus ovat suuremmassa roolissa, mutta jos jossitellaan ja Nokia todella olisi siirtynyt Linux-leiriin niin tilanne sen kannalta olisi nyt parempi.
Ilmoita asiaton viesti
Nokia nousee vielä. Sehän on ihan selvää. Ne, joilla on rahaa sijoittaa, kannattais nyt ostaa Nokian osakkeita.
Yhtiö on erinomainen, eikä tuotteissa ole mitään vikaa. Näin aina käy, että notkahduksia tulee. Nokian romahdukseen en usko. Kilpailu on veristä IT-alalla ja mielikuvilla hehkutellaan. Kilpailijat ovat hetkellisesti saaneet yliotteen, mutta niin erinoaminen yhtiö kuin Nokia, ei tähän kaadu. Uskokaa pois.
Ilmoita asiaton viesti
Olen 6 vuotta bloggaillut Nokian tuhoa ja pakko on sanoa, että kaikessa olen ollut liian oikeassa.
Surkean oikeassa.
Merkit olivat niin selvät ihan yhtiön ylikorostuneen hierarkian kognitiivisten toiminta- ja asennemallien kannalta.
iPhonea haukuttiin johdon puolesta julkisestikin ”naisten puhelimeksi”.
Eli naiset on haukkumasana Nokialle?
Tämä paljasti aivan tukkoon paisutellun insinöörimacho-kulttuurin, jossa asiakas on aina naurettava ja väärässä koettaessaan ymmärtää insinööreille suunniteltua viriteltävää ja spartalaista käyttöliittymää, joka saattoi mennä tilttiin ja palata toimintaan vain akkua irroittamalla.
Johto poti kroonista, tiedostamatonta huonoa omaatuntoa ja outoa arvovaltakirroosia, sillä Nokian johto yritti kasvuvaiheen aikana vastustaa toistuvasti nuorten insinöörien innovaatioita, kerta toisensa jälkeen. Nokian johto torjui viimeiseen asti ajatuksen, että kännykästä väistämättä muodostuu visuaalinen taskutietokone.
Nokia ei ole älykkään johdon tuotos vaan suomalaisen koulutusjärjestelmän ja ihmiskuvan tuotos, mikä oli alunperin vasemmiston tasa-arvovaltiosta unelmoidun vision huikea toteutuma.
Hyvinvointiyhteiskunnassa luotiin tasa-arvon ja mahdollisuuden eetos, joka hyvin jännällä tavalla kulminoitui itsenäisiin ja äärimmäisen toimintakykyisiin insinööreihin. Oman perheen köyhyys ei estänyt enää älykästä ihmistä hakeutumasta insinööriksi hyvinvointivaltiossa. Ilmainen kouluruoka piti aivojenkin kehityksen hyvässä ruodussa – nyt kouluruoka on teollisilla kemikaaleilla puristettua roskaa ja oppilaat ihan ADHD-tapauksia.
Yksi vakava oire sekä Nokian oudon itsetuhon kierteen ilmiöistä oli tärkeiden insinöörien pieni palkka.
Vain johdon eliittikerhoon pääseminen antoi arvostusta, ei taito ja merkitys yhtiölle.
NOkian eliitille tuli pakkomielteeksi olla suunnannäyttäjä, aina oikeassa oleva johto, joka ei voinut korjata omia sanojaa. Nokiassa muodostui kunnian ja häpeän epäpyhä, nepotistinen systeemikulttuuri – samaan aikaan kun muutoskyvykkäimmät insinöörit kituivat hävyttömän pienellä palkalla, joka nakersi myös itsetuntoa ja rohkeutta luoda uutta.
Nokian eliitin ympärille palkattiin töykeä henkilöstöosasto-Gestapo, joka uhkaili ja erotti turhamaisista syistä työntekijöitä. Valvontasysteemin toimijat nostivat kontrollivallallaan ja pelolla omaa statusasemaansa firmassa.
Kapitalismi pitäisi ymmärtää merkityskulttuurina, jossa ikä ja suhteet ei tuo automaattisesti mielettömiä bonuksia ja sananvaltaa analyysien ohi.
Humanisteja ei taloon otettu johtajiksi tai kehitysjohtajiksi.
Apple asetti merkittäviin asemiin ihmisiä, joilla oli laaja akateemis-humanistinen koulutus tai ainakin omaehtoinen humanistinen sivistys sekä elämänkokemusta muilla aloilla.
Nokialla taas keskityttiin humanistien rääkkäämiseen.
Korostuneen hierarkiafanatismin ja johtotason arvovaltapelkojen takia tavalliset ja uudet insinööritkin opetettiin katsomaan kaikkea statushierarkian kylmien linssien läpi ja niin hierarkian pohjalla olivat käyttöliittymien suunnittelijat, testaajat ja käyttäjien tarpeiden kartoittajat, joiden päälle insinöörit opetettiin sylkemään.
Tottelemisesta ja vanhojen insinöörien palvomisesta tehtiin kultti, firmauskonto. Paradoksina tuote ei ollut tärkeä mutta brändi oli.
Jokaisen arvostusta kaipaavan päämääräksi tuli vain kohota Nokian hierarkiassa, ei asiakkaiden ajattelu ja mediakulttuurin elämänhallintamuotojen havainnointi.
Nokian tärkein visionääri-johtaja teki lopulta itsemurhan, koska hän yritti saada muut johtajiksi paisuneet insinöörit tajuamaan kulttuurin ja käyttäjäkokemuksen merkityksen kokonaisuutena – eikä onnistunut siinä.
Nokian suuruudesta ja suuruudenhulluudesta tuli myös hirvittävä taakka alihankkijoille ja ohjelmataloille, joille Nokia maksoi törkeän pieniä lisenssejä hirmuvaatimuksin.
Tuloksena olivat lisäohjelmat, jotka jumittivat joka Nokian kännykässä – Nokian oman softan tukkoisuuden lisäksi.
”Tehokkuus” hinnassa ja komponenttien halpuus tuli operatiivisen toiminnan päämääräksi, ei hauska, varma ja helppo medialaite.
Sisällöntuotanto hylättiin ja hardwarea puskettiin 25 mallia vuodessa pysähtyneillä Nokia-kännykän käyttömääritelmillä.
Nokia on järkyttävä esimerkki eliitin stressikapitalismista, joka toimii feodaalikulttuurin ruoskaviestinnän tavoin.
Eliitti kurittaa ja kilpailuttaa tarpeettomasti alaisiaan ja alihankkijoita kurjalla palkalla (vaikka kassa pursuaa rahaa) vaatien samalla yli-inhimillisiä suorituksia tunnustamatta omia virheitään. Suomalaiset insinöörit saivat puolta pienempää palkkaa kuin Ruotsissa.
Virheiden peittelystä tulee lopulta firman ainoa toimintakulttuuri eliittiä nuoleskeleville kiipijöille, mikä syö kaiken luovuuden ja selväjärkisyyden.
Uranoususta tulee toimijoiden ainoa tavoite firman sisällä eliitin Olymposvuoren juurella.
Asiakkaat ovat lopulta yhtiölle sitten vain karjaa, jonka on palvottava itsetyytyväistä hirviötä itsestäänselvyytenä, Nokian suuruuden tähden.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä jutussa oli paljon asiaa, joskin myös ylilyöntejä. Johdon ongelmat lienevät aika samoja sekä kapitalismissa, sosialismissa, että sekatalouksissa. Ketään ei varmaankaan myöskään tarkoituksellisesti vainottu, eikä naisia halveerattu, eikä sisäistä gestapoa ollut normaalia enempää.
> viriteltävää ja spartalaista käyttöliittymää
Aivan. Tai ehkä ominaisuuksia lisättiin puhelimiin kuin hiekkaa kuormaan, ajattelematta tarkemmin millainen kokonaisuus kasasta tulee.
> Nokia ei ole älykkään johdon tuotos vaan suomalaisen koulutusjärjestelmän ja ihmiskuvan tuotos
Kyllä. Nokia saa kiittää paljosta sattumaa ja omalla tavallaan tervettä kasvualustaa.
> Vain johdon eliittikerhoon pääseminen antoi arvostusta, ei taito ja merkitys yhtiölle.
Pätee valitettavasti aika hyvin lähes kaikissa yrityksissä ja muissakin organisaatioissa.
> hierarkian pohjalla olivat käyttöliittymien suunnittelijat, testaajat ja käyttäjien tarpeiden kartoittajat, joiden päälle insinöörit opetettiin sylkemään
Kun tuosta riisutaan ylisanat, jäljelle jää se totuus, että asiantuntijat eivät välttämättä menesty hierarkkisessa hallintorakenteessa, taistelussa paikasta auringossa. Myös pätevät insinöörit kuuluvat samaan luokkaa, ja jäävät huomiotta, jos eivät keskity kiipeämään hallintohierarkiassa.
Tämä on mielestäni keskeinen kohta Nokian haaksirikossa. Näin siksi, että nopeasti kehittyvällä ja paljon asiantuntemusta vaativalla alalla tavanomainen vain perusjohtamiseen keskittyvä johtamiskulttuuri ei riitä, vaan tarvitaan myös vahvaa alan sisäisen dynamiikan ymmärtämistä.
> Virheiden peittelystä tulee lopulta firman ainoa toimintakulttuuri eliittiä nuoleskeleville kiipijöille, mikä syö kaiken luovuuden ja selväjärkisyyden.
Ehkä ei varsinaisesti peittelyä, mutta ainakin selittelyä parhain päin. Ja tietenkin johto toteaa mielellään ”olleensa oikeassa, vaikka käytännön ongelmat kaatoivatkin hankkeen”. Ja milloinkaan johto ei totea tarvitsevansa viisaampaa johtamista.
> Uranoususta tulee toimijoiden ainoa tavoite firman sisällä
Pätee kaikkialla. Tähän ei ole vielä löydetty sellaista ratkaisua, joka palvelisi hyvin koko firman ja koko yhteiskunnan etua.
> Asiakkaat ovat lopulta yhtiölle sitten vain karjaa
Ehkä kuitenkin karjaa, jonka hyvinvoinnista halutaan huolehtia, ja jonka tarpeita palvella.
Ilmoita asiaton viesti
Keksimättä on vieläkin: helppokäyttöinen peruskännykkä ikäihmisille, jotka juoksevat karkuun heti kun alkaa puhua menusta ym. Iskunkestävyys ja pitkä akun kesto välttämättömiä ominaisuuksia myös. Huonokuuloisille ei löydy laitetta, jolla olisi tarpeeksi voimakas ääni. Akkulaturin tilalle aurinkokenno tai induktioon perustuva laturi kuten sähköhammasharjoissa on.
Myönnän että nämä ominaisuudet eivät ole nykyään muodissa, varsinkaan suurimmalla käyttäjäryhmällä, nuorisolla.Pyrkimys pieneen laitekokoon tietenkin tuhoaa kaikki haluamani ominaisuudet.
Paljonko maksaisi kertakäyttökännykkä, jossa paristo kestäisi saman kuin laitekin. Ei tarttisi ladata. Halutut puhelinnumerot sais kiinteästi laitteeseen ostettaessa. Monille riittää 10 puhelinnumeroa mainiosti.
Muuten olen varma siitä, etten koskaan halua katsoa videota parin tuuman näytöltä enkä kuunnella musiikkia korvanapilla.
Ilmoita asiaton viesti
Väestö vanhenee ja suuret ikäluokat tulevat siihen ikään, että henkiset toiminnat monilla myös vähenevät ja sormet jäykistyvät, joten ehdottamasi vanhus-puhelin olisi todella tervetullut hyvin monelle.
Käyttöä olisi myös pienille koululaisille ensimmäiseksi puhelimeksi, ennen kuin osaavat edes lukea. Monen vanhuksen olen kuullut yksinkertaisemmasta versiosta haaveilevan.
Ilmoita asiaton viesti
Doro tekee matkapuhelimia helppokäyttöisiä puhelimia ikäihmisille, joten keksitty on.
Ilmoita asiaton viesti
>> induktioon perustuva laturi kuten sähköhammasharjoissa on.
Samsungille saa tuollaisen laturin, olen nahnyt.
Ilmoita asiaton viesti
Sankaritarina Steve Jobsista on tavaraa, josta Silicon Valleyn myytit on tehty. Hän aloitti startup-yrityksenä maineikkaasti autotallissa ja rakensi siitä maailman pörssiarvolla mitattuna arvokkaimman yrityksen.
Hän ei itse suoranaisesti keksinyt kovinkaan monia asioita, mutta hän oli mestari kokoamaan yhteen ideoita, taidetta ja teknologiaa tavalla, joka keksi tulevaisuuden.
Hän suunnitteli Macin osattuaan arvostaa graafisten käyttöjärjestelmien voimaa, tavalla johon Xerox ei pystynyt. Hän loi iPodin tajuttuaan, kuinka suurta riemua tuhat biisiä taskussa käyttäjille toisi.
Ilmoita asiaton viesti
Onneksi Suomessa ei hyväksytä autotalliyrityksiä.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, Nokian yksi keskeinen ”virhe” on tietenkin se, että se ei ole onnistunut saamaan asioista päättämään ketään Steve Jobsin kaltaista kaveria, jolla olisi hyvä visio alan tulevaisuudesta ja riittävästä valtaa ohjata firma järkeville poluille.
Ilmoita asiaton viesti
Steven Jobsin tarina on kiehtovaa luettavaa. Hänen yliopisto-opinnoistaan ei tullut yhtään mitään. Hän tuhlasi vanhempiensa säästöt käymättä pakollisilla luennoilla. Sen sijaan hän kävi tanssitunneilla ja kalligrafian luennoilla, mikä kirjan mukaan myöhemmin näkyi Applen tuotteiden suuremmoisessa muotoilun eleganssin ja romanttisuuden yhdistelmänä. Jobs oli 25 vuotias, kun hänen omaisuutensa kohosi 256 milj. dollariin. Vain kuusi vuotta aikaisemmin Apple oli autotallissa toimiva rahattoman nuorukaisen nörttiverstas.
– Eikä valtiovallan tukitoimilla ole ollut mitään sijaa hänen toiminnassaan. Siitä voisi ehkä vetää jotain esimerkkiä myös meidän tukitoimista päättävät poliitikkomme?
En tiedä olenko ihan väärässä, mutta Nokian Romania-seikkailu oli yksi alamäen alku, joka aiheutti saksalaisten voimakkaan vastustuksen Nokiaa kohtaan ja näin ulkopuolelta katsoen oli tyhmä ja kallis päätös. En ole nähnyt missään laskelmia mitä Romaniassa saavutettiin? Tietääkö joku muu?
Ilmoita asiaton viesti
Saksan tehtaan alasajossa tuli tosiaan paljon negatiivista julkisuutta. Romanian tehtaan yksityiskohtia en tunne, mutta nimenomaan tehtaiden ja tuotantoketjun tasolla Nokia on ollut ihan oikeasti pätevä. Oletan siksi, että Romania on ollut sinänsä järkevä hanke, mutta Nokian myynnin hyytyminen on johtanut vaikeuksiin myös Romaniassa.
Ilmoita asiaton viesti
Olen samaa mieltä siitä, että Elopin syyttäminen Kallasvuon, Ollilan ja Vanjoen virheistä on väärin. Se, että johto ei NELJÄÄN VUOTEEN kyennyt reagoimaan Iphonen ja androidin uhkaan, on aivan uskomaton virhe. Symbianiin ja Meegoon lapioitiin mielettömästi rahaa ja tuotteet oli silti aina liian vähän, liian myöhään. Managereista ja alihankkijoista muodustunutta organisaatiorakennetta ei ikinä kyseenalaisestettu. Tarvittiin ulkopuolinen (Elop) näkemään ettei ole mitään järkeä kehittää ”omaa”, jos oman kehitys on kymmenen kertaa kalliimpaa kuin kilpailijoilla, eikä jälki ole silti yhtä hyvää (ja aina MYÖHÄSSÄ!).
Sovellusmäärä (70 000 vs 400 000) on epäoleellista. Oleellista onko just ne sovellukset mitä sä haluat tarjolla. Joku jarru menee kauppaan ja hänelle esitellään Nokia Lumia. Jarru kysyy ”Saako tälle Angry Birds spacen, Draw somethingin ja Instagramin?”. Kieltävä vastaus, menetty kauppa. Angry Birds Space tulee lie joskus Lumialla, mutta siihen mennessä on joku muu hittisovellus mitä microsoftille ei saa.
Olen myös eri mieltä siitä ettei Nokia olisi voinut erottatua android-maailmassa. Kehuttu N9-käyttöliittymä olisi helposti voitu toteuttaa Androidin päälle. Windows phoneen ei. Nokian insinöörit olisivat voineet myös piestä korealaiset tekemällä android puhelimen joka ei kaadu, ja jonka akku kestää pidempään kuin kilpailijoilla. Tilanne on siis differentaation osalta nimenomaan päinvastoin kuin mitä julkisuudessa on väitetty, ihme ettei Petterikään ole sitä kyseenalaistanut.
Ilmoita asiaton viesti
N9:ään ei tietenkään tarvittaisi edes Androidia, vaan Meego ja Maemo olisivat olleet hyvä pohja ponnistaa. Näin siis, jos oletetaan, että käytettävyys on tärkeämpää kuin käyttöjärjestelmä.
Pelkällä raudalla kilpailu ei ehkä toimi pidemmän päälle. Ylätasoja tarvitaan, jos haluaa olla alan johtaja.
Ilmoita asiaton viesti
Meego ja Maemo eivät olleet hyvä pohja ponnistaa. Niihin kulutettiin 7v aikaa ja järjettömästi rahaa, ja vasta sitten saatiin ensimmäinen kilpailukykyinen puhelin (n9) ulos. Ja sekin reippaasta aikataulustaan myöhässä.
Jos eloppia onkin monesta asiasta haukuttu, ja windows phonen tie on sama kuin meegon (sori, markkinoille vaan ei mahdu enää kolmatta ekosysteemiä), niin ainakin Elop on saanut lumia-luurit ulos aikataulussaan. Asia, mihin symbian ja maemo/meego-johtajat eivät kyenneet.
Ilmoita asiaton viesti
Puhun mieluummin Maemosta. Sehän toimi jo hyvin, enkä ymmärrä, miksi sitä piti lähteä sotkemaan uudella Meego-kuviolla. Käsittääkseni Maemon kulut olivat Symbianin nielemiin rahoihin verrattuna hyvin pienet. Maemot eivät olleet vielä varsinaisia puhelimia vaan tabletteja, mutta kai teknisesti täysin toimivia pohjia puhelimiksi. Nokia jarrutteli Maemoa ja keskittyi Symbianiin. Maemo ja Android kuuluvat samaan käyttöjärjestelmäperheeseen, joten niiden erot olivat kai lähinnä tekijäfirmojen asenteessa, ei niinkään teknisessä tasossa. Jos Android olisi saatu pyörimään, niin kai Maemokin (ja Meego).
Ilmoita asiaton viesti
”Sovellusmäärä (70 000 vs 400 000) on epäoleellista. Oleellista onko just ne sovellukset mitä sä haluat tarjolla. Joku jarru menee kauppaan ja hänelle esitellään Nokia Lumia. Jarru kysyy ”Saako tälle Angry Birds spacen, Draw somethingin ja Instagramin?”. Kieltävä vastaus, menetty kauppa. Angry Birds Space tulee lie joskus Lumialla, mutta siihen mennessä on joku muu hittisovellus mitä microsoftille ei saa.”
Valitettavasti näin se menee. En edes teoriatasolla voi harkita siirtyväni Lumiaan, koska keskeiset Android sovellukset ovat muodostuneet muutaman vuoden aikana keskeiseksi osaksi elämääni. Mikäli Lumiaan tai Windows Phoneen ei saa kyseisiä sovelluksia ei edes kiinnosta kokeilla kyseistä puhelinta. Tästä syystä seuraavakin puhelimeni tulee olemaan Android. Samanlaista viestiä olen saanut myös monilta muilta Androidin onnellisilta omistajilta.
”Olen myös eri mieltä siitä ettei Nokia olisi voinut erottatua android-maailmassa. Kehuttu N9-käyttöliittymä olisi helposti voitu toteuttaa Androidin päälle. ”
Tästä olen samaa mieltä Android käyttöliittymä on hyvin muokattavissa ja esim. Samsung on upottanut Androidiin omat käyttöliittymä muokkauksensa, joka on tehnyt Samsungin Android puhelimista huommattavasti mukavampia käyttää kuin karvalakki Android puhelimista.
Samsung ainakin on onnistunut erottumaan Android valmistajana ja menee voitossa ja myynnissä Nokian ohi. Jostain käsittämättömästä syystä Nokia ei ole valmistanut edes yhtään tablet tietokonetta ja Samsungilta on tullut jo monta Android tabletttia. Applekin tahkoo tableteilla miljardien voittoja.
Ilmoita asiaton viesti
Nokialla on eräs strateginen mahdollisuus:
Tietotyön automatisointi, jolla se saa kustannusrakenteensa painettua ylivoimaisen alas verrattuna kilpailijoihin.
Big Dataa, BigInsightsia, Hadoopia ja Watsonia vain kehiin, jolla laitetaan sisäinen suorituskyky ja kustannusrakenne omaan sarjaansa. Yksittäisen työntekijän tuottavuus voidaan nostaa ylivoimaiselle tasolle automatisoimalla tietotyöstä aikaa vieviä prosesseja.
Nokia voisi ottaa tavoitteekseen työllistää alle 5000 ihmistä.
Ilmoita asiaton viesti
Liian monta seppää takomassa, turha siitä yhtä on syyttää.
Pohjalta on helppo ponnistaa, on vain yksi tie.
///
Olihan ne Nokian insinöörit vähän ylypeitä, luulivat olevansa viisaampia kuin toiset, rehvastellen menivät toisia opettamaan. Mutta niinhän se on, ei alle 7.5 keskiarvolla päässyt koulussa edes Nokian haastatteluun, lukutoukkia halusivat nyhräämään.
Jorma Ollilasta on sanottava, että oli ensimmäinen kansainväliset mitat täyttävä suomalainen yritysjohtaja. Harmi vain, että tyynessä vedessä rautakin ruostuu.
Ilmoita asiaton viesti
Petteri,
Oliko tarkoituksesi sanoa:
”Nokian tuella Microsoft pyrkii nyt kolmanneksi ekosysteemiksi.”
Eikä kuten kirjoitit:
”Microsoftin tuella Nokia pyrkii nyt kolmanneksi ekosysteemiksi.”
Vai kuinka? Olisi kiva kuulla asianlaita.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä vastakkainasettelu. Mircrosoftin kautta Nokia voisi ehkä päästä hyötymään kolmannesta ekosysteemistä. Mutta ekosysteemi rakentuu nykyään raudantoimittajaa ylemmillä tasoilla. Nokia on tiedostanut ylätasojen tärkeyden ja on mainostanut kunnianhimoisia tavoitteitaan, mutta on silti jättänyt tuolla alueella vetovastuun vähitellen muille.
Ilmoita asiaton viesti
Et kuitenkaan aio korjata lipsahdustasi artikkeliisi?
Nythän siitä saa täysin väärän käsityksen, siis että Nokia pyrkisi kolmanneksi ekosysteemiksi. Todellisuudessahan MS pyrkii kolmanneksi ja Nokia taas pyrkii ettei sillä olisi lainkaan omaa ekosysteemiä älykännyissä, vain täydellinen tuki MS:n ekosysteemille.
Eikös virheelliset tiedot ole tapana korjata?
Ilmoita asiaton viesti
Jaa, ai että se on epäoleellinen virhe kun subjekti ja objekti vaihtaa paikkaa. Niin kuin vaikka ”lapsi synnyttää äidin” tai ”heinä syö hevosen”. No, ihan miten vaan.
Vaikka Nokia taistelee kuinka verissä päin Windows Phone- ekosysteemin puolesta, silti se on Microsoftin omistama. (Eikös muuten olisi tasapuolista jotta Nokia omistaisi siitä vaikkapa puolet?)
Hallitukselta on nyt aika lapsellista kysyä yhtään mitään, niin täysin ovat hirttäytyneet Windows Phoneen – ihan niin kuin aikaisemmin, kun Symbian oli pyhä lehmä.
Mikään ei ole Nokiassa muuttunut – pyhän lehmä on vain vaihtunut (tosin toisen firman lehmään, mikä on tietysti vielä surkeampaa).
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Järvinen on oikeassa,Nokina virheet tehtiin jo 2000luvun alussa edellisen johdon toimesta.Ollilaja Kallasvuo jättivät uppoavana laivan.
Vahvan johtajan varjossa kasvanut seuraaja pärjää hyvin harvoin ja näin kävi Kallasvuolle.
kalalsvuon valinnan ajankohta oli viimeinen tilaisuus valita pelastaja Nokialle,mutta liian turvallinen jatkuvuuden takaaja tuhosikin yhtiön.
Ja nt lopulta pelastetaan Microsoftia,joka sekin menettää arvoaan
Ilmoita asiaton viesti
Suomalainen peliteollisuus on nyt valitettavasti tekemässä Nokian virheet yrityskulttuurin hierarkisen statusjärjestelmän eli amerikkalaisen korostetun yrityskulttuurin korostamisessa, jopa paljon nopeammassa syklissä kuin Nokia.
Firmojen ”alkuperäinen” eliitti pyrkii erottautumaan uusista värvätyistä työntekijöistä palvonnan kohteeksi ja innostamaan nuoria lahjakkuuksia pelkillä lupauksilla ja surkealla palkalla – itse liotessaan miljoonien keskellä.
Ilmoita asiaton viesti
Nokian nykytilanteeseen johtaneet virheet alkoivat jo vuonna 2004 kun kosketusnäytöllisten puhelimien kehitys lopetettiin liian kalliina. Lisäksi Nokia kulutti mielettömästi resursseja käyttöjärjestelmiin, jotka olivat jääneet häviävälle puolelle ekosysteemien kamppailussa. Vuonna 2007 Apple toi iPhone sarjansa markkinoille. Tässä vaiheessa oli syntynyt valtavat markkinat älypuhelimille, joissa keskeiseksi nousi ekosysteemi ja käyttöjärjestelmä, ei puhelin.
Nokialla eivät koskaan ymmärretty minkälaiset paukut Googlen kaltainen yritys voi pistää älypuhelin käyttöjärjestelmän ja ekosysteemin kehittämiseen sen takia Androidin tulemiseen ei reagoitu. Ei ymmärretty, että Androidin avulla Nokian kilpailijat voivat mennä Nokian ohi kaikilla markkinoilla ja kaikissa hintaluokissa ja kaikissa tuotesegmenteissä kuluttamatta juuri mitään käyttöjärjestelmän kehittämiseen.
Nämä nykyiset Elop syytös puheet tulkitsen lähinnä sisäiseksi valtapeliksi. Ei Elop ollut silloin mukana päättämässä kun Nokia lukittiin strategiaan, jossa markkinaosuudet katosivat kaikilla markkinoilla, kaikissa hintaluokissa ja kaikissa tuotesegmenteissä.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta tämä kaikki viimeaikainen puhe Nokian ympärillä kuvastaa ainoastaan yhtä asiaa: sopulilaumojen hölmöyttä.
Analyytikot uskaltavat nyt, 5 jopa 10 vuotta liian myöhään sanoa, että Nokiassa on tehty virheitä ja asiat ovat huonosti, kun sen nyt näkee jokainen otsaluullaankin.
Ensimmäinen seikka, jossa mentiin pieleen, oli Ollilan jääminen hallituksen puheenjohtajaksi ja hänen toimestaan tehty Kallasvuon valinta. Nokia toimii kuluttajabisneksessä ja vaikka Kallasvuo olisi kuinka pätevä, hänen karismansa ja luontainen myynnillisyytensä ei riittänyt vetämään kuluttajia Nokian puoleen. Lisäksi olen jo pitkään ollut sillä kannalla, että monen yrityksen tuhoon johtaa nimenomaan johdon oman egon nouseminen yrityksen etua tärkeämmäksi. Ollila ei nimittänyt ketään sellaista henkilöä (vrt. Koneen menestys ja Alahuhta) Nokian toimitusjohtajaksi, joka olisi voinut pistää menestyksessä vielä Ollilaa paremmaksi. Hallituksen puheenjohtajana Ollila taas jatkoi omaa strategiaansa laput silmillä. Se toimi 90-luvulla, mutta ei enää 2000-luvulle tultaessa.
Nokia on myös toistuvasti kääntänyt selkänsä sille, mitä kuluttajat haluavat: simpukkapuhelimet, ksoketusnäytöt, tabletit jne. Kolmas seikka on toki yrityksen kasvaminen suureksi ja sitä myötä kömpelöksi, kenties myös ylimieliseksi.
Vertailu Appleen on sinänsä hieman suppeaa, että iPhone on markkinasegmentiltään erittäin pieni osa siitä, mitä kaikkea Nokia tarjoaa peruspuhelimien jne. saralla. Apple on siis kilpailija älypuhelimissa, mutta muuten kilpailijat ovat ihan muualla.
En tiedä, onko Nokian menestystarina ohitse, toivottavasti ei. Ei ole kuitenkaan mitenkään visionääristä nyt huutaa, kuinka surkea Nokia on, kun se on sitä kaikkien tunnuslukujen valossa ilmiselvästi. Jos analyytikoilta ja medialtakin nyt löytyisi todellista näkemyksellisyyttä, esiin nostettaisiin ne helmet tai heikot signaalit, jotka tulevat määrittämään Nokian tulevaisuutta lähivuosina. Sellaisia ulostuloja on ilmeisesti kuitenkin turha odottaa.
Huvittavaa on vielä päällepäätteeksi tämä suomalainen pyhyyden kokemus Nokiaan liittyen. Kirkko on saanut viime vuosina kuulla kunniansa ja mitä tahansa on voinut puhua ennen niin pyhästä uskonnostamme. Raha ja sen mukana Nokiakin on ilmiselvästi uusi uskontomme, mistä kukaan ei ole uskaltanut sanoa ensimmäistäkään poikkipuolista sanaa. Nyt kyllä ollaan kiviä viskomassa, kun toinen on rähmällään maassa ja koittaa kaikin voimin nousta pystyyn. Suomi on reilu maa.
Ilmoita asiaton viesti
”Vertailu Appleen on sinänsä hieman suppeaa, että iPhone on markkinasegmentiltään erittäin pieni osa siitä, mitä kaikkea Nokia tarjoaa peruspuhelimien jne. saralla.”
Joo, mutta Apple tekee pelkällä iPhonella enemmän voittoa kuin Nokia kaikilla puhelinmalleillaan yhteensä.
Nokian markkina arvo on enää 13,67 miljardia dollaria.
Applen markkina arvo on 533 miljardia dollaria.
Markkina arvot katsottu New Yorkin pörssistä tänään.
Ilmoita asiaton viesti
Markkina-arvo ei sinänsä kerro vielä voitoista mitään, vaan sijoittajien odotuksista. Eli paljonko nämä yhtiöt tekevät voittoa?
Ilmoita asiaton viesti
”Markkina-arvo ei sinänsä kerro vielä voitoista mitään, vaan sijoittajien odotuksista. Eli paljonko nämä yhtiöt tekevät voittoa?”
Tarkkoja lukuja Apple ei kerro, mutta on tiedossa, että vuonna 2011 myytiin 21 miljoonaa iPhonea hinnalla n. 500 dollaria kappale. Tällöin iPhonesta tullut liikevaihto asettuu 10,5 miljardiin dollariin. Voitot per iPhone ovat jotain 50-80% välillä.
Voitot jos kate on 50%: 5,25 miljardia dollaria.
Voitot jos kate on 80%: 8,4 miljardia dollaria.
Todennäköisesti voitot iPhonesta asettuvat johonkin noiden kahden luvun väliin.
Applen koko tulos vuodelta 2011 oli 26 miljardia dollaria (verojen jälkeen), josta karkeasti arvioiden 5.25 – 8,4 miljardia tuli iPhone myynnistä.
Lisäksi apple saa tuloja iPhonen sovelluskaupasta, jota laskelmissa ei ole huomioitu ollenkaan.
Nokian tulos oli tappiolla vuonna 2011 -1,1 miljardia dollaria. Käsittääkseni suunta ei ole vaihtunut vuonna 2012 vaan ero on kasvanut. Apple on tahkonut entistäkin enemmän rahaa ja Nokia entistä enemmän tappiota.
Ilmoita asiaton viesti
Tänään tuli tulosarvio vuodelle 2012 ja Apple odottaa tuloksensa kasvavan tänä vuonna yli 60% eli tästä vuodesta odotetaan parasta tulosvuotta Applen historiassa ikinä. Odotettavissa on 40 miljardin dollarin tulos. Suurin osa tuloksesta tulee iPhonesta ja Tablet tietokoneista.
Applen tulos on nousemassa täysin käsittämättömäksi ja Apple tahkoo 2012 voittoa enemmän verojen jälkeen kuin Nokian koko vuoden liikevaihto tulee olemaan.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kommentti ja paljon myös uusia näkökantoja!
”Ollila ei nimittänyt ketään sellaista henkilöä (vrt. Koneen menestys ja Alahuhta) Nokian toimitusjohtajaksi, joka olisi voinut pistää menestyksessä vielä Ollilaa paremmaksi. Hallituksen puheenjohtajana Ollila taas jatkoi omaa strategiaansa laput silmillä. Se toimi 90-luvulla, mutta ei enää 2000-luvulle… ””
Taidat Sanna tuossakin olla aika oikeassa. Kallasvuo oli siinä mielessä hyvä valinta, että Ollila jäi edelleen yksin loistamaan Nokian kärjessä.
Lakimiehen tyypillisellä karismalla ei joukkoja kovinkaan innostuneesti pystytä johtamaan. Vanjoki olisi ollut huomattavasti ”innostavampi”, jos näin puskasta pääsee jälkikäteen huutelemaan omia mielipiteitään – 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos.
Jälkiviisauttahan kaikki tyynni. Tavallaan ikävää tässä on myös se, että luultavasti Kallasvuo on aina ollut erittäin ahkera, tunnollinen ja pätevä huipputekijä, mutta se vain ei nykymenossa tunnu riittävän. On oltava jotenkin myös kiinnostava henkilönä. Vanjoki olisi ollut huomattavasti räiskyvämpi ja näkyvämpi johtaja. Yrityksen ulkopuolisia rekrytointeja taas, kuten tässä Elop, pidetään monesti melko riskialttiina.
Toki on myös muistettava, että eiväthän yksittäiset johtajat yksin tee menestystä sen paremmin kuin epäonnistumisiakaan, mutta toisaalta, he määrittävät suunnan ja reitit, jotka valitaan. Ja sen vastuun kantamisesta heille suuret summat myös maksetaan.
Ilmoita asiaton viesti
Olen miettinyt mikä tässä ajassa aiheuttaa ongelmia. Päädyin siihen että monen itseaiheutetun ongelman takana on humanistinen hulluus tai kaupalliset kysymykset. Humanistinen hulluus on usein sitä että tajutaan asia vain kapealla sektorilla ja usein mustatuntuu-tavalla. Ei ymmärretä tai ei ole koulutusta siitä, miten asiat toimii todellisuudessa.
Esimerkkinä sähköauto on täysin päästötön humanistisen tarkastelun mukaan. Insinöörin mielestä energia ja päästöt tulee voimalasta jne. Ekonomi laskee mukaan kaikki kulut.
Epäilen, että Nokian tapauksessa tuotekehitystä alkoi ohjailemaan ihmiset, jotka eivät sitä tunne. Sama ongelma on monella muullakin alalla. Pelkät poliittiset pisteet, yliopiston titteli tai suuret sanat voi saada oikeuden johtamaan. Nokian tapauksessa en tiedä perusteita. Ymmärtääkseni Nokialla oli jo protot ipodeista ja tableteista esitelty päättäjille ennen kilpailijoiden boomia.
Toinen perusongelma on yritysten ajaminen kvartaalistrategioilla. Tähän Nokia kompastui. Srategiaa vaihdettaan kuin kalsareita. Kohta ei löydy enää yhteistyökumppaneita kun ei voi luottaa ja pelkää menettävänsä rahat. Yhteistyön tekeminen on pirun vaikeaa. Pakka on sekaisin. Tämä näkyy sovellustarjonnassa.
Itse tein jo Nokian kännykkään erään sovelluksen. Enää ei löydy Nokian puhelinta, mihin se kävisi. Ja seuraavaan on lähes mahdoton tehdä. Ensin tehtiin javaohjelmia, sitten C++:ää, ostettiin Qt ja jätettiin kehittämättä loppuun. Qt oli hyvä asia, mutta ilmeisesti kaupallisille ihmisille punainen vaate kun pystyi tekemään laiteriippumattomia ohjelmia.
Microsoftin strategian kanssa on samoja ongelmia kuin Nokian. Voisi sanoa, että Nokia on MS ansainnut ja toisinpäin. Tuntuu kuin vastavalmistuneet ihmiset ohjaisivat strategioita sen mukaan mikä fiilis aamulla on. Strategioita avataan ja hylätään kohta. Yhteistä on, että kaikki joudutaan tekemään uudelleen ja mahdollisimman windows riippuvaisesti. Käytönnössä tuntuu kuin joku tuhoaisi tahallaan systeemejä.
MS heitti javan roskiin ja ajaa .NET ympäristöä, joka muuttaa ohjelmoinnin täysin Windows riippuvaksi. Toisaalta Javassa taisi tulla seinä vastaan. MS tuhosi C++ .NET kielen syntaksin niin kryptiseksi, ettei sitä käytä kuin vanhan koodin tekohengitykseen kiroilun siivittämänä. Käytännössä on pakko mennä C# kieleen, joka on taas uusi kieli, jolla saa tehtyä edes C++ juttuja. Viimeisin tempaus oli tuhota Windows Mobile:n .NET formsit. Eli kyse on WIndows Mobile 8 ympäristöstä, joka on joskus tulossa Nokiaankin… Käytännössä PC:lle tehty koodi ei mene kännykkään kuin uudelleentekemällä ne MS Silverlightiin. Moni koodari menettää mielenrauhansa Silverlightista. MS Silverlight on keksitty kaupallisena ratkaisuna mm. Adoben Flash tekniikalle kilpailijaksi ja jotta tuotekehitykseen olisi pakko ostaa tuhannen euron päivitykset. MS kehitysympäristöön tehdään jatkuvasti muutoksia, jotta sitä olisi pakko ostaa. Samalla muutetaaan strandarditapoja ja joudutaan kirjoittamaan uudelleen koodit.
Että tällaiseen Nokia on sitoutunut.
Ei ole mikään ongelma tehdä kännykkää (platformia), jossa pyörii vaikka Windows, Meego ja Android ja symbian valinnaisena.
Itse ihmettelen, miksi Nokia heittää roskiin symbianin, joka kuitenkin on lypsylehmä ja tuo rahaa. Kaikki eivät osta viimeisen päälle hienoja älyluureja. Kevyt symppari antaa myös pitkän akkukeston.
Ennen ainakin tuotekehitys lähti asiakastutkimuksista ja markkina-analyyseistä ja insinöörit laittoivat soveltuvaa tekniikkaa ja ideoita mukaan. Kysyttiin asiakkailta mitä ostettaisiin ja olisiko uudelle tekniikalle kysyntää. Kaikkia hypejuttuja ei kannata jalostaa jos ne on ohimeneviä.
On helpoin myydä sitä mitä ostetaan.
Ihmettelen myös miksi mobiileista käyttöjärjestelmistä tuntuu meuhkaavan eniten ne, jotka eivät niitä tunne. Eihän OS pitäisi edes näkyä käyttäjälle, joka käyttää sovelluksia…
Sovellusten määrä ei ole hyvä mittari. PC:llekin saa paljon roskaa. Silti moni ostaa kalliin MS Officen tai/ja käyttää open officea. Kun saisi kännykkäänkin ne takaisin ja qwerty-näppiksen…
Lisää http://www.guardian.co.uk/technology/2011/jun/14/m…
Ilmoita asiaton viesti
Hyviä pointteja. Sopivat hyvin Nokiaan.
Ilmoita asiaton viesti